Debatthuset  

Gå tillbaka   Debatthuset > Vetenskap och teknologi > Medicin och hälsa

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-01, 16:12   #41
steno
antiego

stenos avatar

Reg.datum: nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fabrikör Stava Visa inlägg
Alla som arbetar har råd med detta, eftersom skatten är betydligt lägre. De som är arbetslösa eller sjuka, får ersättning från arbetslöshetsförsäkring, sjukförsäkring. För den sista lilla gruppen helt utförsäkrade, finns slutligtvis socialhjälp, som givetvis även går in och betalar sjukförsäkringen, självrisk inkluderat. Men de kan ju bokstavligen räknas på en hand...
Det där vet vi redan, men det du inte tycks begripa är att du lever i ett dockhus.
Snart kommer sanningen och iskalla fakta och öppnar dörren till det lilla sagoslottet och jag hoppas sannerligen du är beredd.
Furstefamiljen kan inte rädda dig.
Sorry.
steno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-01, 16:37   #42
BoS
mångkunnig

Reg.datum: okt 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av steno Visa inlägg
---- du lever i ett dockhus. ----
Det är väl folkhemmet som är dockhuset. Ute i den liberala kylan bestämmer man själv vem man vill vara solidarisk med och folk som odlar sin hjälplöshet blir hänvisade till att hjälpa varandra.
BoS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-14, 08:40   #43
BoS
mångkunnig

Standard

I GB väcks tanken på fetskatt. - För socialhjälpsberoende. - De skall få 1200 mindre i veckan att leva på.
http://www.theguardian.com/politics/...osing-benefits
Cameron: “Too many people are stuck on sickness benefits because of issues that could be addressed but instead are not. Some have drug or alcohol problems, but refuse treatment. In other cases, people have problems with their weight that could be addressed, but instead a life on benefits rather than work becomes the choice. - It's not fair to ask hardworking taxpayers to fund the benefits of people who refuse to accept the support and treatment that could help them get back to a life of work."
Gammal 2015-02-14, 08:55   #44
steno
antiego

stenos avatar

Reg.datum: nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BoS Visa inlägg
Det är väl folkhemmet som är dockhuset. Ute i den liberala kylan bestämmer man själv vem man vill vara solidarisk med och folk som odlar sin hjälplöshet blir hänvisade till att hjälpa varandra.
Jag vill inte vara med i din liberala kyla.
steno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-14, 09:31   #45
BoS
mångkunnig

Standard

Det vill ingen. - Därför kommer man att vilja tillhöra solidariska gemenskaper som betalar medlemsavgift och har synpunkter på vem som skall accepteras som nya medlemmar.
Gammal 2015-02-17, 08:24   #46
Fabrikör Stava
Kapitalistsvin

Reg.datum: apr 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av steno Visa inlägg
Jag vill inte vara med i din liberala kyla.
Du kan få vara med i min. Inklusive champagne och cigarr.
Fabrikör Stava är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 18:11   #47
Marcus Karlsson
Patricier

Marcus Karlssons avatar

Reg.datum: feb 2005
Standard

Citat:
I GB väcks tanken på fetskatt. - För socialhjälpsberoende. - De skall få 1200 mindre i veckan att leva på.
http://www.theguardian.com/politics/...osing-benefits
Cameron: “Too many people are stuck on sickness benefits because of issues that could be addressed but instead are not. Some have drug or alcohol problems, but refuse treatment. In other cases, people have problems with their weight that could be addressed, but instead a life on benefits rather than work becomes the choice. - It's not fair to ask hardworking taxpayers to fund the benefits of people who refuse to accept the support and treatment that could help them get back to a life of work."
Det som Cameron föreslår rör väl sig snarare om att de som inte gör ett handtag för att förändra sin situation må de vara feta eller ha andra problem skall kunna bli av med sina socialbidrag. Inte att de skall betala någon extra skatt.
Gammal 2015-02-17, 18:41   #48
BoS
mångkunnig

Standard

Det blir ju exakt som om bidragen gått in på deras konton och omgående dragits som skatt.
Gammal 2015-05-07, 00:27   #49
BoS
mångkunnig

Standard

Aktuellt igen: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20748070.ab
Skatt på mat man blir fet av, är ju helt galet dumt. Om det alls är en angelägenhet för andra att försöka straffa bort övervikt, är den osökta metoden skatt på fetma.
Gammal 2015-05-07, 18:08   #50
Green Leader
好棒參議員

Green Leaders avatar

Reg.datum: feb 2005
Standard

Citat:
Skatt på mat man blir fet av, är ju helt galet dumt. Om det alls är en angelägenhet för andra att försöka straffa bort övervikt, är den osökta metoden skatt på fetma.
Man blir fet av all mat; blir man inte fet av det är det inte mat.

Uppenbarligen måste man vara för att komma på något sådant. Men, allvarligt talat, betyder det här att Stefan Löfven kommer att gå ner i vikt nu?

Green Leader är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-17, 09:45   #51
BoS
mångkunnig

Standard

Att straffa produktion och distribution av skadliga substanser, göder den svarta sektorn. - Det blir oemotståndligt lockande att skaffa snabba inkomster genom att inte följa reglerna. - Man bör istället inrikta sig direkt mot konsumtionen.

Ny smart teknik medger nu att kokainmissbrukare kan röjas via sitt fingeravtryck: http://www.sciencedaily.com/releases...0515083354.htm
Gammal 2016-01-25, 17:43   #52
BoS
mångkunnig

Standard

Och nu är WHO på samma villospår: http://www.telegraph.co.uk/news/heal...-WHO-says.html
Man klarar ju inte att stävja cigarettsmuggling, spritsmuggling och droghandel och skatt på socker skulle ge ytterligare miljardvinster åt fuskarna.

Lägg skatten direkt på övervikten! 1000kr/kg skall det kanske vara.

Senast redigerad av BoS den 2016-01-25 klockan 17:56.
Gammal 2017-01-31, 10:16   #53
BoS
mångkunnig

Standard

Det som skiljer mig från alla andra intelligenta och engagerade, är min brist på spärrar för fantasin. - Jag har gjort mig av med tankepolisen.

http://www.expressen.se/halsoliv/sa-...hindra-fetman/

Jag är alltså inte för fetskatt, - jag påpekar bara att det är den rätta metoden om man avser att styra med skatterna för att slanka ner befolkningen.
Gammal 2017-02-01, 04:02   #54
B.O.
Medlem

Reg.datum: feb 2014
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Green Leader Visa inlägg
Man blir fet av all mat; blir man inte fet av det är det inte mat.
Nja, nu överdriver du. För att överskrida mitt energibehov (2117 kcal/dag) med hjälp av isbergssallad (10 kcal/100 g) eller gurka (11 kcal/100 g) måste jag vräka i mig mer än 20 kilo per dag. Sannolikheten att man skulle bli fet av sådan mat är alltså försvinnande liten.

http://www.kaloritabell.com/kaloritabell_gronsaker.html
B.O. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-01, 04:10   #55
B.O.
Medlem

Standard

Citat:
Skatt på mat man blir fet av, är ju helt galet dumt.
Problemet är att det inte fungerar. Det är ju redan så att den nyttigaste maten, t.ex. lök, vitkål eller bönor, är den billigaste du kan hitta i hela affären, så folks konsumtionsvanor styrs inte av priserna. Det som påverkar mest är fördummande reklam i kombination med ett ständigt sökande efter de kortsiktiga "kickar" man får av att vräka i sig en kombination av fett och socker.
Gammal 2017-02-01, 04:13   #56
B.O.
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Obi-Wan Visa inlägg
De överviktiga dör tidigare. Därför kostar de mindre i pensionskostnader.
De konsumerar också mer mediciner, vilket håller igång lönsamheten och sysselsättningen i läkemedelsindustrin, och därmed bidrar till tillväxten. Jag tror inte det finns några större rent pekuniära vinster att göra på minskad fetma, däremot enorma humanitära vinster ifall fler undviker att äta sig till döds.
Gammal 2017-02-01, 06:53   #57
BoS
mångkunnig

Standard

Jag har varit inne på tanken att vi som vill väl, skall satsa på förklokande reklam istället men när jag följer den tanketråden, ser jag hela ekonomin skrumpna ihop. - Det blir inte mycket kvar.
Svara

Gå tillbaka Debatthuset > Vetenskap och teknologi > Medicin och hälsa > Beskatta bort fetma

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson