Debatthuset  

Gå tillbaka   Debatthuset > Humaniora, konst och kultur > Litteratur och tidskrifter

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-12, 21:38   #1
Marcus Karlsson
Patricier

Marcus Karlssons avatar

Reg.datum: feb 2005
Standard Nobelpriset i litteratur 2016

Lite oväntat kom Svenska akademien inte att tillkännage litteraturpriset förra torsdagen. Detta p.g.a. att de inte hade haft det i stadgarna angivna antalet möten. Så det är först i morgon vi får veta vem som får årets pris.
Gammal 2016-10-13, 16:56   #2
Marcus Karlsson
Patricier

Marcus Karlssons avatar

Standard

Hör och häpna årets nobelpris i litteratur tilldelas Bob Dylan !
Gammal 2016-10-13, 18:06   #3
Marcus Karlsson
Patricier

Marcus Karlssons avatar

Standard

Och prismotiveringen från Svenska akademien ”som skapat nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen”.
Gammal 2016-10-13, 18:50   #4
steno
antiego

stenos avatar

Reg.datum: nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Karlsson Visa inlägg
Hör och häpna årets nobelpris i litteratur tilldelas Bob Dylan !
Kan tänka mig att stora delar av den fisförnäma kultureliten ligger på golvet och får hjärtmassage just nu
steno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-13, 21:19   #5
Turner
XIV

Turners avatar

Reg.datum: apr 2005
Standard

Mazel tov!

Fan vad kul det hade varit att se dig stående med mössan i hand och vackert be om något du så väl behövde framför en judisk tjänsteman - en som hade en stor läderneger i bakgrunden som kunde hoppa in ifall du hade något att erinra.
Turner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-14, 08:41   #6
B.O.
Medlem

Reg.datum: feb 2014
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av steno Visa inlägg
Kan tänka mig att stora delar av den fisförnäma kultureliten ligger på golvet och får hjärtmassage just nu
Den fisförnäma kultureliten, är det inte de som är ledamöter i Svenska Akademien?
B.O. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-14, 19:57   #7
Evokee
Hatar dumjävlar

Evokees avatar

Standard

Larvigt.

Han har väl aldrig producerat någon litteratur, med undantag för nån utskälld självbiografi.

Noterar också att omvärlden helt verkat sluta bry sig om nobelprisen i största allmänhet.
Citat:
Ursprungligen postat av homo-pelle-fjanten Visa inlägg
naturligtvis kan man inte låta pöbeln och den obildade massan styra ett efterblivet land som Egypten. Merparten av dem förstår inte ens vad de själva har att förlora på det.
Evokee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-14, 20:16   #8
Marcus Karlsson
Patricier

Marcus Karlssons avatar

Standard

Han har tydligen skrivit en roman Trantaula som inte gick så bra. Men jag håller med dig det känns lite larvigt att han får priset.
Gammal 2016-10-15, 10:39   #9
B.O.
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Evokee Visa inlägg
Larvigt.

Han har väl aldrig producerat någon litteratur, med undantag för nån utskälld självbiografi.

Noterar också att omvärlden helt verkat sluta bry sig om nobelprisen i största allmänhet.
De har skämt ut sig för många gånger, med rent vansinniga val som Jelinek varvat med uppenbart politiska val som Aleksievitj, eller när de skyndade sig att ge Tranströmer priset innan han skulle dö. Nu försöker de sparka liv i institutionen genom ett rent populistiskt val istället. Jag ser det som en sista dödsryckning.
Gammal 2016-11-20, 21:40   #10
Marcus Karlsson
Patricier

Marcus Karlssons avatar

Standard

Då har Dylan meddelat att han inte kommer till prisceremonin. Dock skall han hålla nobelföreläsningen någon gång nästa år.
Gammal 2016-11-21, 14:18   #11
muffel
Medlem

Reg.datum: feb 2015
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av B.O. Visa inlägg
uppenbart politiska val som Aleksievitj,
Men det Aleksievitj skriver om, har du - eller vad har du - något att invända mot det?
muffel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-21, 18:48   #12
B.O.
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av muffel Visa inlägg
Men det Aleksievitj skriver om, har du - eller vad har du - något att invända mot det?
Poängen är alltså att valet var politiskt motiverat. Jag har aldrig påstått att hon inte är en skicklig författare. Men hon är fruktansvärt hatisk mot ryssar på ett sätt som skulle klassas som rabiat rasism om det gällde något annat folk. Det hat hon spyr omkring sig är så osande att till och med Rysslandskritiska grupper som arbetar mot Putin reagerar och protesterar mot hennes skriverier. Här ett exempel, där "Östgruppen" (som arbetar för "demokrati och mänskliga rättigheter" och därför kunde förväntas vara på Aleksievitj sida), förfäras över hennes grova (jag skulle säga rasistiska) generaliseringar:

Citat:
Svetlana Aleksijevitj generaliserar och överdriver om Ryssland
https://ryskarattigheter.wordpress.c...r-om-ryssland/

Jag ser inga problem i att skriva väldigt självkritiskt om sitt eget land och folk, när det så att säga är för internt bruk. Det är t.ex. okej för svenska författare att formulera sig väldigt grovt kritiskt mot svenskar som folk. Så länge texterna läses av andra svenskar så har varje läsare en egen mer fullödig bild, kan sätta in påståendena i ett sammanhang, och göra kunskapsbaserade egna bedömningar av vad som är sant och vad som är retoriska överdrifter eller författarens egen personliga svartsyn. Sådana författare brukar inte bli så populära i sina hemländer, men de fyller såklart ett syfte. Aleksievtij är följaktligen inte särskilt populär i vare sig Vitryssland eller Ryssland, för majoriteten av läsarna uppfattar en hel del av det hon påstår som förolämpningar eller bara tramsig negativism.

Problemet är när den sortens författare får en utländsk publik, som inte har förmågan att själva värdera de påståenden som görs. Efter att amerikaner sett ett par dystra Bergmanfilmer tror de sig veta att svenskarna är världens mest deprimerade folk och att vi har självmord som nationalsport. När spanjorer sett "Jag är nyfiken gul" tror de alla svenskar knullar med varandra hela dagarna. Och när göteborgare läser Aleksievitj artiklar i GP tror de att för ryssar är "kriget det enda miljö där vi känner oss hemma" eller att det i Ryssland är "riskabelt att prata med utlänningar", eller att det finns en lag som "förbjuder utfärdandet av körkort till homosexuella".

Jag kan läsa Aleksievitj och ha behållning av en del av det hon skriver, men jag ser också när hon överdriver, svartmålar, generaliserar eller helt enkelt fabulerar. När Nobelkommittén väljer en sådan pristagare så är det för att premiera den antiryska strömningen i det hon skriver, och när hennes texter sprids till en publik som saknar förmåga att värdera det de läser så blir hon bara till ännu en kugge i det gigantiska antiryska propagandamaskineriet.

För Sveriges del var Bergman och Sjöman inga problem, för det fanns inte, och finns inte, samma propagandaapparat mot oss. Därför kan vi rycka på axlarna och skratta åt det. Alla länder har inte den lyxen.
Gammal 2016-11-22, 22:39   #13
muffel
Medlem

Standard

Skippa Aleksievitj. Vad anser du om det Sovjetiska samhället? Du gillar att skriva. Skriv fritt , vad du vill om det. Positivt eller negativt.
Gammal 2016-11-23, 07:23   #14
B.O.
Medlem

Standard

Ska jag skriva uppsatser åt dig nu också? I så fall får du vara beredd att göra detsamma. Här är din uppgift:

Vad anser du om det peruanska samhället? Skriv fritt, vad du vill. Positivt eller negativt. Antagligen är även både och okej, eller har vi regler om det?
Gammal 2016-11-23, 08:17   #15
steno
antiego

stenos avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av B.O. Visa inlägg
Ska jag skriva uppsatser åt dig nu också? I så fall får du vara beredd att göra detsamma. Här är din uppgift:

Vad anser du om det peruanska samhället? Skriv fritt, vad du vill. Positivt eller negativt. Antagligen är även både och okej, eller har vi regler om det?
Gammal 2016-11-23, 08:27   #16
steno
antiego

stenos avatar

Standard

Citat:
Skippa Aleksievitj. Vad anser du om det Sovjetiska samhället? Du gillar att skriva. Skriv fritt , vad du vill om det. Positivt eller negativt.
Skippa Sovjet. Vad anser du om valet av bultar till Ölandsbron, Du gillar att skriva. Skriv fritt, vad du vill om det. Positivt eller negativt.

Ha inte bråttom.

På tal om att skriva skit om Sverige:

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...terna-hakar-pa

http://www.metro.se/nyheter/nej-musl...MOPV8BpNwFaFI/

http://www.metro.se/nyheter/nej-musl...MOPV8BpNwFaFI/

http://www.metro.se/nyheter/har-ar-g...dB14ut076iUGM/
Gammal 2016-11-24, 16:01   #17
muffel
Medlem

Standard

Ge dig STENO. Jag pressade bara sovjetälskaren B.O . Självklart kommer han inte ge något svar. Klassisk taktik för de som står bakom diktaturer. Det var bara det jag ville visa.
Gammal 2016-11-24, 18:11   #18
B.O.
Medlem

Standard

Citat:
Ge dig STENO. Jag pressade bara sovjetälskaren B.O . Självklart kommer han inte ge något svar. Klassisk taktik för de som står bakom diktaturer. Det var bara det jag ville visa.
Kan inte påminna mig att fascistälskaren muffel har skrivit någonting om Francotidens Spanien. Klassisk taktik för de som står bakom diktaturer.
Gammal 2016-11-24, 18:44   #19
steno
antiego

stenos avatar

Standard

Citat:
Pressade?
Gammal 2016-12-10, 21:45   #20
Turner
XIV

Turners avatar

Reg.datum: apr 2005
Standard

Fan vad kul det hade varit att se dig stående med mössan i hand och vackert be om något du så väl behövde framför en judisk tjänsteman - en som hade en stor läderneger i bakgrunden som kunde hoppa in ifall du hade något att erinra.
Turner är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Gå tillbaka Debatthuset > Humaniora, konst och kultur > Litteratur och tidskrifter > Nobelpriset i litteratur 2016

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson