Debatthuset  

Gå tillbaka   Debatthuset > Politik och samhälle > Mellanöstern

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal Igår, 13:35   #1541
steno
antiego

stenos avatar

Reg.datum: nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Idefix Visa inlägg
Det är nog en mångfacetterad motivbild. För att nämna något så vet man att för att effektivt kunna lagföra personer inom detta område så måste man förändra synen på några i Sverige fungerande och grundläggande juridiska premisser. Man vill eller vågar inte göra detta. Det kan också handla om prestige. Har man tillräckligt länge hävdat att vissa juridiska principer alltid fungerar så blir det oerhört svårt att krypa till korset och erkänna att så inte är fallet.

Dessa förklaringar förklarar också den tröghet som t.ex. Danmark hade innan man kom till skott med en ny - från tidigare situation - avvikande lagstiftning.

Det finns säkert mer att säga, men detta var något.
Och dessa premisser är?
steno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal Igår, 13:59   #1542
Jabbe
Medlem

Reg.datum: aug 2014
Standard

Man kan ju också undra vad sådana som kaster sten på blåljus och tuttar på bilar har att hämta hos ett kalifat?
Det skulle naturligtvis inte sluta på nåt annat sätt om de gjorde likadant där som här hemma att de lämmar de hade kvar sen sharia hade gjort sitt vore lätträknade.
Jabbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal Igår, 15:25   #1543
B.O.
Medlem

Reg.datum: feb 2014
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av steno Visa inlägg
Ok!
Men vad är då den politiska motiveringen att se till att terroranklagade inte får något straff?
Det borde ju i så fall vara något av enorm betydelse och överväga risken att bli avslöjad som terrorist beskyddare.
Tar vi en titt på den länk du bifogade kan man bl.s läsa.

Mannen anklagas för att ha haft för avsikt att resa till Syrien för att ansluta sig till terrorklassade Jabhat al-Nusra – Nusrafronten – för att begå terrorbrott. Men själv hävdar han att han reste för att ansluta sig till en humanitär gren av organisationen.

Ehhh....jaha?
Hur ser då bevisläget ut?

Internetsökningar som åklagaren använt som bevisning tyder på att 25-åringen haft för syfte att strida med den terroriststämplade rörelsen. Men samtidigt finns det motstridiga sökningar i hans historik som tvärtom tyder på att mannen hade för avsikt att åka till Syrien för att hjälpa människor i nöd.

Jaha?
Då är det ju inte ställt bortom allt tvivel att den där filuren hade för avsikt att åka ner och kriga.

Således följer lagen den gängse mönstret i en rättsstat att ingen är skyldig förrän motsatsen är bevisad.

Case closed.
"En humanitär gren av organisationen".

Nusrafronten är en terroriströrelse och är en gren av al-Qaida, som är terroriststämplade av USA, FN och EU. I alla andra sammanhang är ju Sverige så jävla petiga med att följa EU-direktiv, så varför inte i detta sammanhang?

"En humanitär gren" - kyss mig i arslet. Det fanns säkert "humanitära grenar" av nazistpartiet i Hitlertyskland också, men inte fan skulle du se mellan fingrarna om det vore den "humanitära grenen" av någon naziströrelse han anslutit sig till.

Han kunde ha hjälpt civila genom att t.ex. anmäla sig som frivillig hos Röda Korset (eller Röda Halvmånen, som de heter i Syrien).
B.O. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal Igår, 15:36   #1544
steno
antiego

stenos avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av B.O. Visa inlägg
"En humanitär gren av organisationen".

Nusrafronten är en terroriströrelse och är en gren av al-Qaida, som är terroriststämplade av USA, FN och EU. I alla andra sammanhang är ju Sverige så jävla petiga med att följa EU-direktiv, så varför inte i detta sammanhang?

"En humanitär gren" - kyss mig i arslet. Det fanns säkert "humanitära grenar" av nazistpartiet i Hitlertyskland också, men inte fan skulle du se mellan fingrarna om det vore den "humanitära grenen" av någon naziströrelse han anslutit sig till.

Han kunde ha hjälpt civila genom att t.ex. anmäla sig som frivillig hos Röda Korset (eller Röda Halvmånen, som de heter i Syrien).
Så kan det mycket väl vara.
Men frågan är ju fortfarande att man ville kasta någon i fängelse för något denne ännu ej gjort.
Jag kan ju sitta här hemma och glo som en fåne på en massa IS videor på Youtube och skriva en massa inlägg där jag förhärligar terrorism för att sedan boka en resa till Turkiet.
Ska man kasta mig i en cell då eller hur är det hela tänkt?
Å andra sidan kan man ju kasta var och vartannat SD troll i buren då dessa sitter och skriver att både politiker, jurister och journalister borde avlivas vilket ju inte är annat än terrorism så man börjar ju onekligen fundera på om detta kan vara något.
Gammal Igår, 16:23   #1545
Idefix
Medlem

Idefixs avatar

Reg.datum: nov 2009
Standard

Citat:
Och dessa premisser är?
En sådan - som dock inte är absolut - är att döma för begången gärning som i sig är olaglig då den begås.

Ett mord är olagligt både genom tanken att (stämpling till) och genomförandet (mordet). Dricka sprit är lagligt. Köra bil med körkort är lagligt. Kombinera dem och det är olagligt oavsett om det leder till ett brottsoffer eller inte. Detta är enligt svensk rätt inte det normala förhållandet.

Principen är sådan att det tarvar brottsoffer för att gärningar mot person överhuvudtaget ska anses olagliga. Men som sagt det är inte absolut. Jag kan kolla på barnporr utan att jag personligen utsatt någon för någonting men ändå dömas på premisser som likställs med att så skett.

För att komma åt terrorresor så hade man fått gå ifrån de normala rättspremisserna om man vill få någon dömd eller stävja visst beteende. Det måste vara tanken eller syftet i sig (som rattfyllan, som barnporrsinnehavet) som lagföra.
Gammal Igår, 16:28   #1546
Idefix
Medlem

Idefixs avatar

Reg.datum: nov 2009
Standard

Citat:
Men frågan är ju fortfarande att man ville kasta någon i fängelse för något denne ännu ej gjort.
Handlar enbart om lagens konstruktion.

Hade det kriminaliserats att utan tillstånd från myndighet här i Sverige befinna sig på vissa platser så hade "denne gjort det redan" och därmed få avnjuta lite kvalitetstid på kåken.
Gammal Igår, 18:22   #1547
B.O.
Medlem

Standard

Citat:
Javisst. Föreredelse till brott är ett brott.

Citat:
Jag kan ju sitta här hemma och glo som en fåne på en massa IS videor på Youtube och skriva en massa inlägg där jag förhärligar terrorism för att sedan boka en resa till Turkiet.
Ska man kasta mig i en cell då eller hur är det hela tänkt?
Ja, så är det tänkt, om du utöver ovanstående också faktiskt åkt till Turkiet och sedan gripits av turkisk polis när du var på väg att gå ombort på ett plan vidare till Syrien med bland annat en skyddsväst i bagaget. Turkarna vet givetvis vad de gör.

https://www.svd.se/annu-en-friande-dom-for-terrorresa

Sluta larva dig nu. Du är inte så dum att du inte fattar att den här killen var på väg dit för att kriga. Det finns ytterligare omständigheter, utöver de som nämnts här.

Vad är det med dig - är du rädd att du skall vara lite rasistisk ifall du kallar en muslimsk terrorist för terrorist? Du hade garanterat inte haft några problem med att döma en nynazistisk terrorist på den bevisning som fanns i det här fallet.
Gammal Igår, 20:33   #1548
steno
antiego

stenos avatar

Standard

Citat:
Javisst. Föreredelse till brott är ett brott.

Ja, så är det tänkt, om du utöver ovanstående också faktiskt åkt till Turkiet och sedan gripits av turkisk polis när du var på väg att gå ombort på ett plan vidare till Syrien med bland annat en skyddsväst i bagaget. Turkarna vet givetvis vad de gör.

https://www.svd.se/annu-en-friande-dom-for-terrorresa

Sluta larva dig nu. Du är inte så dum att du inte fattar att den här killen var på väg dit för att kriga. Det finns ytterligare omständigheter, utöver de som nämnts här.

Vad är det med dig - är du rädd att du skall vara lite rasistisk ifall du kallar en muslimsk terrorist för terrorist? Du hade garanterat inte haft några problem med att döma en nynazistisk terrorist på den bevisning som fanns i det här fallet.
Men var drar man den absoluta gränsen?
I mitt tidigare exempel, jag sitter och näthatar och är exempelvis SD politiker där jag "upplyser" mina meningsfränder om var nästa kommunens flyktingboende kommer startas.
Jag vet förbannat väl att det finns "kamrater" som kommer knalla dit i fyllan och villlan och sätta fjutt på kåken, det är ju det som liksom är mitt syfte.
Har jag då gjort mig skyldig till anstiftan av brott?

Rent principiellt håller jag med om att dessa virrpannor som drar ut i heliga "korståg" borde spikas upp på närmsta ladugårdsvägg men frågan jag funderar på är hur rättssäkert ur andra aspekter det är?
Gammal Idag, 01:33   #1549
muffel
Medlem

Reg.datum: feb 2015
Standard

En statsminister som vägrar stoppa inflödet av obehövda (till slut .. 2015 hände det något, men man kunde gjort något LÅNGT innan, flera år innan tom) , är åtalbart pga av hot mot nationen Sverige. Främmande makt strömmande in och inget gjordes, Brukar kallas för landsförräderi att inte agera i tid (ofantlig inkompetens duger inte som frikort) . Ni kan glömma få tillbaka de som övergett S till SD.

Inflödet är fortfarande allt för högt.
muffel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal Idag, 07:25   #1550
B.O.
Medlem

Standard

Citat:
Men var drar man den absoluta gränsen?
I mitt tidigare exempel, jag sitter och näthatar och är exempelvis SD politiker där jag "upplyser" mina meningsfränder om var nästa kommunens flyktingboende kommer startas.
Jag vet förbannat väl att det finns "kamrater" som kommer knalla dit i fyllan och villlan och sätta fjutt på kåken, det är ju det som liksom är mitt syfte.
Sedan sätter du dig i bilen och åker i riktning mot kåken, men ett kvarter innan du anländer fastnar du i en rutinkontroll och polisen hittar en väska med molotvovcocktails i baksätet på din bil. I rättegången sitter du sedan och gnäller: "Men var drar man gränsen, var drar man gränsen?"
Gammal Idag, 07:58   #1551
steno
antiego

stenos avatar

Standard

Citat:
Sedan sätter du dig i bilen och åker i riktning mot kåken, men ett kvarter innan du anländer fastnar du i en rutinkontroll och polisen hittar en väska med molotvovcocktails i baksätet på din bil. I rättegången sitter du sedan och gnäller: "Men var drar man gränsen, var drar man gränsen?"
Självklart, såvida du inte är en aning smartare och enbart har en reservdunk bensin i bagageutrymmet.
-Vadå...det är ju till gräsklipparen.
Du är härmed misstänk för planering av mordbrand säger då polisen
_Lycka till med den bevisningen
Du har en massa inlägg om hur du hatar invandrare i fejkat namn säger då polisen.
-Jaha...och? Vi har väl yttrandefrihet i det här landet?
Dessutom kan det vara någon av mina barn, frugan eller katten som skrivit de där inläggen.

Men hur gör vi med våran käre sverigedemokratiske kommunalpolitiker som pekat ut vilka hus som indirekt borde angripas?
Gammal Idag, 08:30   #1552
Jabbe
Medlem

Reg.datum: aug 2014
Standard

Det glöms alltför lätt bort att det var Alliansen under sina åtta år vid makten som såg till att vi har de problem vi nu har med att ha haft ett alltför stort intag.
Visst sossarna hängda med av bara farten, för på den tiden då flödet bara fick hålla på var det mycket mycket anti-PK att knysta det minsta lilla om att intaget kanske kunde vara för många.
Nåja, det ordnade upp sig så småningom efter det att Reinfeldt drog för gott och numera verkar det inte vara så PK längre med att vara PK eftersom den sortens PK bygger på att tysta ned invandrardebatten. Och det går ju knappast att påstå att invandradebetten numera är nertystad eftersom det aldrig tidigare har snackats om invandring i media så mycket som nu.
PK-snubbarnas tid är förbi, de har gjort sitt och vad det ledde till vet vi alla vid det här laget. Amen!

Jabbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal Idag, 09:28   #1553
steno
antiego

stenos avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jabbe Visa inlägg
Det glöms alltför lätt bort att det var Alliansen under sina åtta år vid makten som såg till att vi har de problem vi nu har med att ha haft ett alltför stort intag.
Visst sossarna hängda med av bara farten, för på den tiden då flödet bara fick hålla på var det mycket mycket anti-PK att knysta det minsta lilla om att intaget kanske kunde vara för många.
Nåja, det ordnade upp sig så småningom efter det att Reinfeldt drog för gott och numera verkar det inte vara så PK längre med att vara PK eftersom den sortens PK bygger på att tysta ned invandrardebatten. Och det går ju knappast att påstå att invandradebetten numera är nertystad eftersom det aldrig tidigare har snackats om invandring i media så mycket som nu.
PK-snubbarnas tid är förbi, de har gjort sitt och vad det ledde till vet vi alla vid det här laget. Amen!

Märkligt men jag tycker jag känner igen inlägget.
Du får tömma urklipsboxen med jämna mellanrum.
Gammal Idag, 12:56   #1554
B.O.
Medlem

Standard

Citat:
Självklart, såvida du inte är en aning smartare och enbart har en reservdunk bensin i bagageutrymmet.
-Vadå...det är ju till gräsklipparen.
Du är härmed misstänk för planering av mordbrand säger då polisen
_Lycka till med den bevisningen
Du har en massa inlägg om hur du hatar invandrare i fejkat namn säger då polisen.
-Jaha...och? Vi har väl yttrandefrihet i det här landet?
Dessutom kan det vara någon av mina barn, frugan eller katten som skrivit de där inläggen.

Men hur gör vi med våran käre sverigedemokratiske kommunalpolitiker som pekat ut vilka hus som indirekt borde angripas?
Okej, jag förstår. Du vill inte göra något åt att galna extremister tar över hela länder, halshugger folk på löpande band, osv. Det är upp till dig. Men kom då för fan inte och gnäll när andra rycker tar på sig ansvaret och ryker ut och städar upp skiten som ditt fega terroristgullande leder till.
Gammal Idag, 14:36   #1555
steno
antiego

stenos avatar

Standard

Citat:
Okej, jag förstår. Du vill inte göra något åt att galna extremister tar över hela länder, halshugger folk på löpande band, osv. Det är upp till dig. Men kom då för fan inte och gnäll när andra rycker tar på sig ansvaret och ryker ut och städar upp skiten som ditt fega terroristgullande leder till.
Svara

Gå tillbaka Debatthuset > Politik och samhälle > Mellanöstern > Syrien

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson