Debatthuset  

Gå tillbaka   Debatthuset > Vetenskap och teknologi > Bilar, motorcyklar och båtar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-23, 09:06   #1
Blockmupp
Ordf. i Flams Block

Blockmupps avatar

Reg.datum: jan 2008
Standard Cykelfylla

Jag som tycker att detta med 0.2-promillegräns på sjön är otroligt korkat,
tycker faktiskt detta är precis lika dumt:
Polisen får inte rutinmässigt stoppa cyklister och låta dem blåsa, och det finns ingen 0.2 promillegräns. Klantar du dig på fyllan, som cyklist, åker du dit, men det sker inga rutinmässiga kontroller.

Till skillnad från båtar befinner sig faktiskt cyklister i trafik, ibland tät trafik, bland gångtrafikanter, bilister m.m. Som gångtrafikant, får du en 90 kg cyklist i 25 km/h på dig så går du sönder. Grisjägarns exfru har ett överarmsben i titan efter en sån vurpa - visserligen blev hon tilldömd skadestånd men det är nog inte värt det.

Roderfyllekontrollen genomfördes för att de ordinarie terapiuppgifterna på Kustbevakning och sjöpolisen inte räckte till.
Gammal 2013-06-23, 09:32   #2
Tilia
Primadonna

Tilias avatar

Reg.datum: feb 2008
Standard

Det beror på att det är de rika som har båtar, cykling är fint och miljövänligt och proletärt.

Mark Twain
Tilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-23, 10:03   #3
Marcus Karlsson
Patricier

Marcus Karlssons avatar

Reg.datum: feb 2005
Standard

Fast med en del vrålåk till båtar kan du ju komma upp en bra bit över 25 h/km. Trafiken till sjöss kan ju vara nog så tät inte minst på sommaren och i populära farleder. Så nog kan det vara befogat att ha kontroller, men självklart skall även cyklister kontrolleras.
Gammal 2013-07-04, 19:19   #4
DIREWOLF_75
Chevalier

DIREWOLF_75s avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Blockmupp Visa inlägg
Jag som tycker att detta med 0.2-promillegräns på sjön är otroligt korkat,
tycker faktiskt detta är precis lika dumt:
Polisen får inte rutinmässigt stoppa cyklister och låta dem blåsa, och det finns ingen 0.2 promillegräns. Klantar du dig på fyllan, som cyklist, åker du dit, men det sker inga rutinmässiga kontroller.

Till skillnad från båtar befinner sig faktiskt cyklister i trafik, ibland tät trafik, bland gångtrafikanter, bilister m.m. Som gångtrafikant, får du en 90 kg cyklist i 25 km/h på dig så går du sönder. Grisjägarns exfru har ett överarmsben i titan efter en sån vurpa - visserligen blev hon tilldömd skadestånd men det är nog inte värt det.

Roderfyllekontrollen genomfördes för att de ordinarie terapiuppgifterna på Kustbevakning och sjöpolisen inte räckte till.
Är en jävla skillnad mellan ~<90kg i <25km/h och >500kg i ~>50km/h...
DIREWOLF_75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-04, 21:30   #5
Iggy
Medlem

Iggys avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DIREWOLF_75 Visa inlägg
Hur tänkte du nu?

Naturligtvis är det en jävla skillnad, men jag förstår inte vad du menar?

Ontopic: Styrstångsfylla och all "fylla" är flams. En mogen man kan styra sitt skepp dit det är predestinerat utan inblandning av länsman.

"Of the numerous things in the world, the Art and the Tao are the most difficult to comprehend. How then can people of ordinary endowment pass the judgement that there cannot possibly be a way to immortality? If one harbors doubts about the Tao merely because of popular disbelief, then he is assuming the mass to be wise people.....forts. "
- Ko Hung

Iggy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-28, 00:34   #6
Blockmupp
Ordf. i Flams Block

Blockmupps avatar

Reg.datum: jan 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DIREWOLF_75 Visa inlägg
Det är en jävla skillnad på trafiktäthet också.

Vad kan det vara på sjön, i en genomsnitlig inomskärsfarled... 100 båtar/kvadratkilometer, genomsnottshastighet 12 knop (20 km/h).
I trafiken sådär 8000-10000 fordon på samma yta (genomsnitt 10 meter mellan fordonen, stadstrafik) som rör sig i 50 km/h.

Jag känner faktiskt ingen som blivit påseglad, däremot känner jag två som blivit påcyklade, en av dem har ett överarmsben i titan.

Fulla cyklister ser jag minst 3 gånger i veckan, i synnerhet fre-lör, och de är definitivt farliga och många. Polisen borde ha rätt att låta cyklister rutinmässigt blåsa, och dra körkortet över 0.2 promille, cykel är ett fordon.
Alkisar får väl lära sig att gå eller åka taxi.

Båtar är inte fordon.
Gammal 2013-09-25, 15:51   #7
Herman vR
Sverigesionist

Herman vRs avatar

Reg.datum: aug 2005
Standard Fritt fram för ett cyklist-register

Citat:
Ursprungligen postat av Blockmupp Visa inlägg
Det är en jävla skillnad på trafiktäthet också.

Vad kan det vara på sjön, i en genomsnitlig inomskärsfarled... 100 båtar/kvadratkilometer, genomsnottshastighet 12 knop (20 km/h).
I trafiken sådär 8000-10000 fordon på samma yta (genomsnitt 10 meter mellan fordonen, stadstrafik) som rör sig i 50 km/h.

Jag känner faktiskt ingen som blivit påseglad, däremot känner jag två som blivit påcyklade, en av dem har ett överarmsben i titan.

Fulla cyklister ser jag minst 3 gånger i veckan, i synnerhet fre-lör, och de är definitivt farliga och många. Polisen borde ha rätt att låta cyklister rutinmässigt blåsa, och dra körkortet över 0.2 promille, cykel är ett fordon.
Alkisar får väl lära sig att gå eller åka taxi.

Båtar är inte fordon.

Du borde söka jobb på polisens trafik- eller våldsrotel. Dessutom är du duktig på både alkoholdrycker och att lägga upp register och köra dem. Vi behöver en fast hand i trafiken och någon med en näsa för drycker och inblick i folks dryckesvanor. Du vet helt enkelt var gränserna i olika avseenden går eller bör dras. Cyklister är också kringresande.

Senast redigerad av Herman vR den 2013-09-25 klockan 15:58.
Herman vR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 16:16   #8
B.O. lever
Medlem

B.O. levers avatar

Reg.datum: apr 2010
Standard

Passar det inte så kan ni flytta till Polen:

Citat:
I Polen sitter tusentals i fängelse för cykelfylla
http://www.svt.se/nyheter/varlden/i-...for-cykelfylla

Förutom fängelse i upp till ett år så kan de också få sina körkort indragna och cyklingsförbud i upp till 10 år.
B.O. lever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-25, 18:28   #9
Retur
Me Grimlock not nice Dino

Reg.datum: jan 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av B.O. lever Visa inlägg
Passar det inte så kan ni flytta till Polen:

http://www.svt.se/nyheter/varlden/i-...for-cykelfylla

Förutom fängelse i upp till ett år så kan de också få sina körkort indragna och cyklingsförbud i upp till 10 år.
Helt UNDERBART! sätt åt cykeldräggen bara.
Gammal 2016-11-18, 05:33   #10
Kajax
Medlem

Kajaxs avatar

Reg.datum: jul 2010
Standard Rullgrus

Att cykla med 0,2 promille går bra men att lägga på rullgrus på våra cykelbanor är livsfarligt!!

Kajax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 06:00   #11
steno
antiego

stenos avatar

Reg.datum: nov 2008
Standard

https://www.youtube.com/watch?v=NIIcLSAshOA
steno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-26, 10:13   #12
Jabbe
Medlem

Reg.datum: aug 2014
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av steno Visa inlägg
Förstår att det inte är nån höjdare med att få befruktningsapparaten i styret, men etter värre var det med det jag var utsatt för en gång i tiden.
Jag hade den höga oturen att trassla in densamma i kedjan så att kedjan gick av, så nu är jag väldigt försiktig med att ha stalldörren stängd ordentligt när jag cyklar.
Hur gick det sen med den här intrasslade historien? Jorå ganska bra, frun rädd att mista det som håller äktenskapet igång samt van att hantera tingesten, plåstrade om den enligt konstens alla regler så numera är den som vilken annans balle som helst.
Kedjan då? Jorå där också, en ny kedjelänk och cykeln blev som ny.

Jabbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-26, 18:27   #13
steno
antiego

stenos avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jabbe Visa inlägg
Förstår att det inte är nån höjdare med att få befruktningsapparaten i styret, men etter värre var det med det jag var utsatt för en gång i tiden.
Jag hade den höga oturen att trassla in densamma i kedjan så att kedjan gick av, så nu är jag väldigt försiktig med att ha stalldörren stängd ordentligt när jag cyklar.
Hur gick det sen med den här intrasslade historien? Jorå ganska bra, frun rädd att mista det som håller äktenskapet igång samt van att hantera tingesten, plåstrade om den enligt konstens alla regler så numera är den som vilken annans balle som helst.
Kedjan då? Jorå där också, en ny kedjelänk och cykeln blev som ny.

Nu blev jag imponerad....
Ordspråket ballar av stål får ju här en helt ny innebörd.
Gammal 2017-03-17, 06:49   #14
Kajax
Medlem

Kajaxs avatar

Standard

RULL GRUS

Att köra moppe på is går ganska bra om man är försiktig.
Men just nu har RULLGRUSET kommit fram igen så se upp för fan!!
Gammal 2017-03-17, 11:05   #15
Jabbe
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kajax Visa inlägg

RULL GRUS

Att köra moppe på is går ganska bra om man är försiktig.
Men just nu har RULLGRUSET kommit fram igen så se upp för fan!!
Ja, det finns all anledning för mopedisterna att se upp för rullgruset, men det finns också anledning till att se upp för mopedisterna nu när de har vaknat upp ur sin djupa och långa vintersömn. (för fan!)

Gammal 2017-03-17, 17:06   #16
Jabbe
Medlem

Standard

Apropå Kajax rullgrus så går det under benämningen naturgrus och har en extra skatt som i början på seklet var 10 kr tonnet vill jag dra mig till minnes. Den skatten är till för att skydda våra perfekta vattenrenande rullstensåsar.
Att envisas med att använda material från åsarna när det går lika bra om inte bättre att använda sig av stenkross är om inte korkat så är det näst intill korkat.
Det är därför man ser vägarna gå igenom söndersprängda berg och det är bl.a. av den anledningen att krossade berg är en utmärkt vara att bygga vägar av.
Alltså få bort dryga backar och i stället få material till att bygga vägar, det om något kan man kalla för att göra två flugor på smällen.

Senast redigerad av Jabbe den 2017-03-17 klockan 17:12.
Gammal 2017-03-19, 12:32   #17
Jabbe
Medlem

Standard Det här inlägget ingår i serien: ”Sluta med invandrarsnacket”.

Något som skulle välkomna alla dessa skrajsna som inte vågar sig ut i den nykomna vårsolen med cykeln bara för att de är punkarädda. Glöm det där med att behöva ta sig tillbaka med ett platt däck nu när det finns punkafria sådana tingestar. Har själv monterat på punkafria och anletet skiner ikapp med solen av bara tanken på att punkteringar är i det närmaste historia numera.
Nåja, punkafria är att ta i förstås, för risken finns att det är nåt långt och vasst som tar sig igenom det centertjocka skyddsgummit som ligger på däckets insida, men är det sådana stora föremål då finns chansen att men upptäcker punkafaran i tid och väjer undan.

Gammal 2017-03-19, 17:09   #18
Kajax
Medlem

Kajaxs avatar

Standard

Rullgrus och dåliga vägar!
https://www.youtube.com/results?sear...rcycle+Crashes
Gammal 2017-03-19, 20:18   #19
steno
antiego

stenos avatar

Standard

Citat:
Trams...
https://www.youtube.com/watch?v=idQDGu5UDTE
Gammal 2017-03-19, 20:20   #20
steno
antiego

stenos avatar

Standard

Citat:
Trams...
https://www.youtube.com/watch?v=1_M0JQ3suok
Svara

Gå tillbaka Debatthuset > Vetenskap och teknologi > Bilar, motorcyklar och båtar > Cykelfylla

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson