Debatthuset  

Gå tillbaka   Debatthuset > Politik och samhälle > Mellanöstern

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-13, 22:31   #41
homo-pelle
Ondskefull Bög

homo-pelles avatar

Reg.datum: feb 2005
Standard

Fast nu är det ju inte som så att 100% av sunniterna vill ha bort Assad. Det finns gott om sunniter som har partiet och regimen att tacka för sin ställning i samhället och än fler som är rätt sekulariserade och som säkert rädda för vad som kan komma istället. Ingen kan ju säkert veta hur stort stöd Assad har men de flesta verkar gissa på att en stor minoritet, typ 30-40% av befolkningen, stödjer Assad och att en majoritet gör det i de två största städerna. Hur många det är som är aktivt emot honom är väldigt svårt att veta, men det är ju inte som så att alla som inte gillar regimen är beredda att delta i en revolt. Jag gissar att han har tillräckligt stort stöd för att kunna hantera läget som det ser ut nu och jag tror inte att sanktioner kommer att tvinga bort regimen. Minoriteterna i Syrien och eliten inom partiet har så mycket att förlora på att släppa ifrån sig makten att de inte lär göra det frivilligt och jag tror vi snackar om ett fullskaligt inbördeskrig om det ska ske och ett sånt lär bli extremt blodigt. Risken är nog också stor att andra länder blandar sig i. I slutändan så lär det nog inte finnas särskilt många kristna eller alawiter kvar i Syrien...
Gammal 2012-02-14, 17:27   #42
homo-pelle
Ondskefull Bög

homo-pelles avatar

Standard

Det ryktas om att syriska armén har använt kemiska stridsmedel i Homs:

Citat:
Syrian President Bashar Assad’s regime has used chemical warfare in order to ease its entrance into Homs, said Awad Al-Razak, an officer who defected from the Syrian armed forces.

Al-Razak, who served in the chemical warfare department of the Syrian military, told the Al-Arabiya network that the government used nerve gas under the supervision of Russian and Iranian scientists, and intends to do so again in other parts of the country.
http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=257724
Gammal 2012-02-15, 22:25   #43
homo-pelle
Ondskefull Bög

homo-pelles avatar

Standard

Citat:
En svensk journalist ska vara svårt skadad och gripen av syriska säkerhetsstyrkor enligt hittills obekräftade uppgifter.

Enligt uppgifter på Twitter så ska svensken ha gripits under en demonstration i Damaskus vid 17.30-tiden.
http://www.expressen.se/nyheter/uppg...pits-i-syrien/
Gammal 2012-02-17, 21:28   #44
Benny H
Medlem

Reg.datum: okt 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av homo-pelle Visa inlägg
Även om det inte verkar lugna ner sig än på ett tag, så tvivlar jag starkt på att upproret lyckas. Assad har ett för starkt stöd av medelklassen och ett vad jag antar fullständigt stöd av minoriteterna där alawiter och kristna utgör 20% av befolkningen. Naturligtvis så stödjer fattiga sunniter oppostionen och dessa är många, men de har ju liksom ingen maktbas alls. Även om trupper har desserterat så finns det ju inget som tyder på att Assad är på väg att tappa kontrollen över armén eller säkerhetsapparaten. Troligtvis så hade upproret redan slagits ner om det inte vore för att Assad är rädd för världsopinionen om han upprepar den brutalitet som hans far visade vid det likartade upproret 1982 som slutade med Hama-massakern. Och eftersom omvärlden eller framförallt USA och NATO denna gång är helt ointresserade av att intervenera militärt så skulle jag gissa att det är kört för upproret.
Man kan istället fråga sig vilka krafter som vill ha bort Assad! Det finns en ohelig allians av islamska stater som vill ha bort den sekulära Assad som tillåter andra religioner än islam att verka fritt i Syrien, länder som Saudi-Arabien Bahrain med flera! Att saudisk militär hjälper till att slå ner uppror med brutala metoder i grannländer verkar inte bekomma väst det minsta. Att Israel och USA vill ha bort Assad är ju solklart men vad man får istället är nog ett islamskt styre som stöds av Iran vilket ju knappast kan vara fördelaktigt.

Det är komiskt att se krokodiltårarna på ledarna i Arabförbundet vid mötena. Klart att man vill ha bort Assad och låta islam få fritt spelrum i ännu ett land!

Någon demokrati kämpar man inte om i Syrien, inte många i alla fall...de flesta är nog hårdföra islamister som strider! Sen att Assad är en brutal diktator råder väl inget tvivel om men han är nog ändå det minst onda just nu...
Benny H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-18, 15:58   #45
homo-pelle
Ondskefull Bög

homo-pelles avatar

Standard

Observera att Iran inte vill ha bort Assad. Iran är snarare regimens enda allierade. Vad USA och Israel egentligen vil har jag ingen aning om. Det logiska borde vara att föredra stabilitet i ett land som Syrien, eftersom inbördeskrig och ett eventuellt islamistiskt styre skulle leda till rena katastrofen. Ett inbördeskrig skulle kunna dra in både Iran, Israel och Turkiet och leda till en enorm flyktingkatastrof där miljoner alawiter och kristna skulle tvingas fly eller mördas.

Senast redigerad av homo-pelle den 2012-02-18 klockan 16:45.
homo-pelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-18, 16:23   #46
B.O. lever
Medlem

B.O. levers avatar

Reg.datum: apr 2010
Standard

Citat:
Observera att Iran inte vill ha bort Assad. Iran är snarare regimens enda allierade. Vad USA och Israel egentligen har jag ingen aning om. Det logiska borde vara att föredra stabilitet i ett land som Syrien, eftersom inbördeskrig och ett eventuellt islamistiskt styre skulle leda till rena katastrofen.
Israel vet nog knappt själva vad de vill i detta fall, och de förstår ju komplexiteten på ett helt annat sätt än vad USA gör. Vad USA vill, det är väl det gamla vanliga: Störta regimen för att den är "USA-fientlig", frälsa folket med "demokrati och frihet", se till att amerikanska folket har spännande utrikesnyheter att titta på för att dra bort lite av fokus från de interna problemen, göda det militärindustriella komplexet genom att se till att det alltid är spännande konflikter på gång, samt försvaga Irans position.
B.O. lever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-18, 16:50   #47
homo-pelle
Ondskefull Bög

homo-pelles avatar

Standard

Man skulle ju iofs kunna tycka att även USA vid det här laget borde ha lärt sig att inte blanda sig i andras angelägenheter, men just i fallet med Syrien så kan ju såklart effekten för Irans del spela in. Jag tvivlar dock på att USA aktivt kommer att blanda sig i.

Händelseutvecklingen känns hur som helst väldigt oförutsägbar. Den är också potentiellt mycket farligare än vad den varit vid övriga uppror i regionen.
Gammal 2012-02-18, 17:56   #48
sursomfan
Medlem

sursomfans avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Benny H Visa inlägg
Man kan istället fråga sig vilka krafter som vill ha bort Assad! Det finns en ohelig allians av islamska stater som vill ha bort den sekulära Assad som tillåter andra religioner än islam att verka fritt i Syrien, länder som Saudi-Arabien Bahrain med flera! Att saudisk militär hjälper till att slå ner uppror med brutala metoder i grannländer verkar inte bekomma väst det minsta. Att Israel och USA vill ha bort Assad är ju solklart men vad man får istället är nog ett islamskt styre som stöds av Iran vilket ju knappast kan vara fördelaktigt.

Det är komiskt att se krokodiltårarna på ledarna i Arabförbundet vid mötena. Klart att man vill ha bort Assad och låta islam få fritt spelrum i ännu ett land!

Någon demokrati kämpar man inte om i Syrien, inte många i alla fall...de flesta är nog hårdföra islamister som strider! Sen att Assad är en brutal diktator råder väl inget tvivel om men han är nog ändå det minst onda just nu...
Det här är mestadels sant även om jag inte tänker gråta några tårar om Assad råkar ut för en olycka. Det är oerhört lustigt/pinsamt att höra Bahrains kung gnälla om Assad samtidigt som han själv lät saudiska militärer döda demonstranter på sin egen hemmaplan.

Israel vill nog ha kvar Assad. Hellre en känd idiot än en okänd.

lyssnar på balkanmusik och gillar ny mat, umgås på jobbet en hel del med gamla ursprung i andra kulturer (Malmöjuggar). - Gidde

Självkritik är inget som besvärar dej, va? - Turner

Jag är Jim!
sursomfan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 20:49   #49
homo-pelle
Ondskefull Bög

homo-pelles avatar

Standard

Idag så har en amerikansk och en fransk journalist dödats i Homs. Det verkar som om de områden i Homs där det fortfarande finns motstånd nu är omringade och att militären beskjuter och attackerar tämligen urskiljningslöst i ett försök att slå ned motståndet. Av allt att döma så verkar det som att regimen bestämt sig för att med alla medel slå ned det beväpnade motstånd som funnits och att de är på god väg att lyckas med det. Rapporter från andra håll i landet talar om massavrättningar så det här med att regimen inte skulle våga ta i med hårdhandskarna verkar inte stämma. Även om trycket på regimen att upphöra med våldet har ökat, så kan det bli som så att allt motstånd utplånas innan sanktioner, grannländer, arabförbund eller FN hinner tvinga regimen till att upphöra med våldet. Det är bråttom för regimen att kväsa upproret.
Gammal 2012-02-23, 21:07   #50
Marcus Karlsson
Patricier

Marcus Karlssons avatar

Standard

Bashar har väl lärt sig av sin far. Slå till hårt och skoninglöst ett par 10 000 döda spelar ingen roll. Omvärlden lät ju massakrarna 1982 passera så varför skulle man bry sig om vad omvärlden tycker denna gång.
Gammal 2012-02-23, 22:28   #51
homo-pelle
Ondskefull Bög

homo-pelles avatar

Standard

Med tanke på vad som står på spel för alawiter och kristna i Syrien så tror jag inte att det finns nån gräns för hur långt han komma att gå. Dessvärre så lär ju hatet bara öka och en dag så lär ju regimen ryka oavsett om man slår ner just denna resning.
Gammal 2012-02-24, 10:52   #52
Marcus Karlsson
Patricier

Marcus Karlssons avatar

Standard

Jo hans agerande är ju inte precis någon populäritetshöjare på lång sikt. Vi får se vad som händer, FN:s förre generalsekreterare Kofi Annan har vad jag hörde på TV-nyheterna utsetts till något sorts sändebud till Syrien.
Gammal 2012-03-05, 20:10   #53
homo-pelle
Ondskefull Bög

homo-pelles avatar

Standard

Det verkar som om det sista motståndet i Homs har slagits ned av den syriska armén. Idag så släpptes även röda kors-hjälp in i staden.

Precis som jag förutspådde så verkar resningen misslyckas.
Gammal 2012-03-05, 20:48   #54
sursomfan
Medlem

sursomfans avatar

Standard

Citat:
Det verkar som om det sista motståndet i Homs har slagits ned av den syriska armén. Idag så släpptes även röda kors-hjälp in i staden.

Det var inte första gången befolkningen i Homs försökte resa sig mot Assadregimen och det är nog inte sista gången de blir massakrerade heller.

Det är inte underligt att konflikterna därnere aldrig tar slut när de inte fattar att de fått nog.

lyssnar på balkanmusik och gillar ny mat, umgås på jobbet en hel del med gamla ursprung i andra kulturer (Malmöjuggar). - Gidde

Jag är Jim!
Gammal 2012-03-05, 20:55   #55
Evokee
Hatar dumjävlar

Evokees avatar

Standard

Citat:

Jag säger ju det. Så lätt slår man inte Assad-regimen (fast det kanske var precis vad du också sagt?)

Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan Visa inlägg
Det var inte första gången befolkningen i Homs försökte resa sig mot Assadregimen
När var det då?
Evokee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 21:17   #56
homo-pelle
Ondskefull Bög

homo-pelles avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Evokee Visa inlägg
Jag säger ju det. Så lätt slår man inte Assad-regimen (fast det kanske var precis vad du också sagt?)
Jag har hela tiden sagt att jag att jag inte trodde på att den här resningen skulle lyckas. Det blir bara död och elände när folk tar till vapen mot den här sortens regimer. Folk blev väl överoptimistiska pga utvecklingen i andra länder i regionen, men det var naivt att tro att omvärlden skulle kunna ingripa eller att ge dem stöd. Dessutom så tror jag att man har underskattat det stöd som regimen ändå har.

Citat:
När var det då?
Blandar kanske ihop det med Hama?
Gammal 2012-03-05, 21:40   #57
sursomfan
Medlem

sursomfans avatar

Standard

Citat:
Ja. Vet inte hur jag lyckades med det. Det måste vara det där svininfluensavaccinet som ligger bakom.

Jag är Jim!
Gammal 2012-03-05, 21:48   #58
ShinBet
Hemfaller åt hysteri

ShinBets avatar

Standard

Citat:
Ja. Vet inte hur jag lyckades med det. Det måste vara det där svininfluensavaccinet som ligger bakom.
Gammal 2012-03-05, 22:19   #59
Evokee
Hatar dumjävlar

Evokees avatar

Standard

Citat:
Citat:
Ja. Vet inte hur jag lyckades med det.
Pinsamt
Evokee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 12:09   #60
B.O. lever
Medlem

B.O. levers avatar

Reg.datum: apr 2010
Standard

De svenska handelsförbindelser med Syrien blomstrar som aldrig förr. Mellan 2008 och 2011 fyrdubblades värdet av Sveriges export till Syrien:

http://svt.se/content/1/c8/02/61/67/94/Syriengrafik.pdf

Och för att riktigt bevisa vår moraliska överlägsenhet och att vi minsann inte stödjer några smutsiga diktaturer så hjälper vi nu också Saudiarabien att bygga en vapenfabrik:

Citat:
Ekot kan nu avslöja att det finns långtgående planer på att den svenska myndigheten Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, i största hemlighet ska hjälpa Saudiarabien att bygga en avancerad vapenfabrik. Projektet startade redan 2007 och kallas internt på FOI och regeringskansliet för Simoom. Det visar en stor mängd sekretessbelagda handlingar som Ekot tagit del av.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4998896

Och givetvis är Sverige för handelssanktioner mot Syrien! Ja, så länge det inte drabbar den svenska exporten dit, såklart..

Citat:
Regimen i Syrien bekämpar demokratiaktivisterna med alla medel. De skjuter med artilleri och de använder övervakningsutrustning för att hitta och gripa oppositionella. En möjlighet att övervaka finns inbyggd i det mobiltelefonsystem som bland annat svenska Ericsson varit med och byggt upp. På grund av regimens sätt att jaga oppositionella fanns det ett förslag inför veckans utrikesministermöte som gick ut på att förbjuda leveranser till syriska telefonbolag, det berättar flera källor för SVT. Det skulle hindra utveckling och underhåll av de system som regimen kan dra nytta av i sin jakt på oppositionella.

Förslaget möttes av ovanligt bred uppslutning. Alla EU-länder stödde förslaget. Alla utom ett. Sverige gjorde klart att man inte tänkte acceptera såna sanktioner. Därmed föll också förslaget, eftersom varje land har vetorätt i EUs utrikesfrågor. Enligt SVTs källor har Sveriges ställningstagande orsakat stor förvåning i EU. Andra diplomater är inte så förvånade. De kallar det "the Ericsson factor".
http://svt.se/2.22620/1.2626741/sver...tag_mot_syrien

Sverige - ännu en gång världsmästare i hyckleri.
B.O. lever är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Gå tillbaka Debatthuset > Politik och samhälle > Mellanöstern > Syrien

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson