Debatthuset  

Gå tillbaka   Debatthuset > Politik och samhälle > Mellanöstern

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-13, 16:53   #1
Marcus Karlsson
Patricier

Marcus Karlssons avatar

Reg.datum: feb 2005
Standard Syrien

Arabförbundet har nu belsutat att stänga av Syrien med effekt fr.om. onsdag nästa vecka. För att försöka avvärja detta har Syrien försökt kalla in förbundet till ett extra möte, innan man blir avstängda.

I Syrien har efter detta meddelande bl.a. Saudiarbiens ambassad i Damaskus angripits av en uppretad folkmassa, troligen utkommenderad av den syriska regeringen.
Gammal 2011-11-13, 18:03   #2
Marcus Karlsson
Patricier

Marcus Karlssons avatar

Standard

Flera andra ambassader i Damaskus har nu också angripits och Turkiet har evakuerat ambassadpersonal.
Gammal 2011-12-06, 21:30   #3
sursomfan
Medlem

sursomfans avatar

Standard

Sergej Lavrov utvecklar den ryska hållningen till den syriska frågan.

http://en.rian.ru/russia/20111129/169138657.html

lyssnar på balkanmusik och gillar ny mat, umgås på jobbet en hel del med gamla ursprung i andra kulturer (Malmöjuggar). - Gidde

Självkritik är inget som besvärar dej, va? - Turner

Jag är Jim!
sursomfan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-06, 22:34   #4
Green Leader
好棒參議員

Green Leaders avatar

Standard

Jodå. Jag tror, som sagt, inte att Nato kommer att få sin flygförbudszon och sina blockader lika lätt den här gången.

Green Leader är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 15:59   #5
Marcus Karlsson
Patricier

Marcus Karlssons avatar

Standard Syrien

Det verkar som situationen i Syrien är på väg till fullt inbördeskrig, hör på radion att regeringstrupper har varit i full strid mot desertörer. Oroande för Assadregeringen är också att deserteringarna från dess trupper verkar öka.
Gammal 2011-12-12, 17:29   #6
Marcus Karlsson
Patricier

Marcus Karlssons avatar

Standard

Och mitt i alla stridigheter, har man också hållit kommunalval i Syrien. Valdeltagandet kan dock inte förväntas bli särskilt högt dels har oppositionen uppmanat till bojkott och dels så vågar sig folk inte ta sig till vallokalerna.
Gammal 2012-02-04, 10:19   #7
sursomfan
Medlem

sursomfans avatar

Standard

Nu rapporteras det att hundratals civila dödats i staden Homs. Det är i och för sig inte första gången i den staden. Ryssland är fortfarande mot en resolution i FNs säkerhetsråd.

http://www.expressen.se/nyheter/1.26...ivila-i-syrien

lyssnar på balkanmusik och gillar ny mat, umgås på jobbet en hel del med gamla ursprung i andra kulturer (Malmöjuggar). - Gidde

Jag är Jim!
Gammal 2012-02-04, 10:26   #8
RedUniverse
Vi är 99%

Reg.datum: aug 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan Visa inlägg
Nu rapporteras det att hundratals civila dödats i staden Homs. Det är i och för sig inte första gången i den staden. Ryssland är fortfarande mot en resolution i FNs säkerhetsråd.

http://www.expressen.se/nyheter/1.26...ivila-i-syrien
Men fortfarande vill du inte hjälpa några syrier med asyl?
Inte en enda person?
RedUniverse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-04, 10:40   #9
sursomfan
Medlem

sursomfans avatar

Standard

Det stämmer bra. Syrier som eventuellt har ett asylbehov kan få sina fall prövade i ett syriskt grannland. Bli inte förvånad om de får avslag...

Jag är Jim!
Gammal 2012-02-04, 10:41   #10
RedUniverse
Vi är 99%

Reg.datum: aug 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan Visa inlägg
Det stämmer bra. Syrier som eventuellt har ett asylbehov kan få sina fall prövade i ett syriskt grannland. Bli inte förvånad om de får avslag...
Då får vi väl hoppas att du aldrig kommer att behöva söka asyl.. eller.. så är det just det som man hoppas..
RedUniverse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 12:12   #11
B.O. lever
Medlem

B.O. levers avatar

Reg.datum: apr 2010
Standard

Enligt SVTs reporter i Syrien så är journalister hårt bevakade, får inte åka vart de vill, och kan därför inte rapportera något annat än det regimen vill visa upp:

http://svt.se/2.139496/1.2144549/kli...293407=2703106

Men RTs reporter kunde åka till en rebell-kontrollerad förort till Damaskus. Och det vi ser därifrån visar med all önskvärd tydlighet att detta INTE handlar om "obeväpnade civila", utan om en välbeväpnad rebell-arm'e som har dragit igång ett inbördeskrig:

http://rt.com/news/damascus-captured-masked-gunmen-877/

Att SVT inte vill visa upp den sidan beror antagligen på att det väcker en hel del frågor om varifrån dessa rebeller får sina vapen.

Citat:
Arms smugglers thrive on Syrian uprising

But dealers, diplomats and analysts say that weapons coming across Syria's borders with Lebanon, Turkey, Jordan and Iraq may form only a small part of a rebel arsenal that is also supplied by army deserters who bring weapons when they defect, and by raids on, or even purchases from, army depots.
http://www.reuters.com/article/2011/...7AO1GA20111125

Citat:
Secret Qatari-Saudi Agreement to Supply Syrian Opposition with Weapons
http://nsnbc.wordpress.com/2012/01/2...-with-weapons/

I SVT visar man hur syriska armén anfaller Homs med stridsvagnar, bombanfall, osv, samtidigt som man får det att låta som om dessa anfall bara är riktade mot obeväpnade civila. Men varför i hela friden skulle man sätta in så massiva anfall mot obeväpnade civila? Det finns ju ingen logik i det.
B.O. lever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 12:44   #12
Evokee
Hatar dumjävlar

Evokees avatar

Standard

Bagdad-Björn

RT fungerar lite som du gör här på forumet. När Ryssland har andra intressen än väst så framställer man verkligheten på ett sätt som i högre grad passar ryska intressen.

RT återger en mer kritisk bild av oppositionen och en mer positiv bild av regimen än andra medier gör. Eftersom regimen önskar understödja denna alternativa syn på konflikten får RT rörar sig friare än SVT, som får nöja sig med att bevaka pro-Assad demonstrationer.

Dina insinuationer om att SVT egentligen får åka ut till oppositionsfästena men inte vill göra det för att på så sätt tvingas avslöja "hemligheten" att oppositionen har börjat beväpna sig, är förstås helt befängt.
Citat:
Ursprungligen postat av homo-pelle-fjanten Visa inlägg
naturligtvis kan man inte låta pöbeln och den obildade massan styra ett efterblivet land som Egypten. Merparten av dem förstår inte ens vad de själva har att förlora på det.
Evokee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 13:11   #13
Marcus Karlsson
Patricier

Marcus Karlssons avatar

Standard

Bröt ut en del inlägg om Syrien till denna särskilda tråd som särskilt handlar om Syrien

Hör på radion nu att ett bombdåd inträffat i Syriens näst största stad Aleppo. minst 25 dödade, i detta attentat som var riktat mot de syriska säkerhetsstyrkorna även civila fanns dock bland dödsoffren.
Gammal 2012-02-10, 13:44   #14
B.O. lever
Medlem

B.O. levers avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Evokee Visa inlägg
Bagdad-Björn

RT fungerar lite som du gör här på forumet. När Ryssland har andra intressen än väst så framställer man verkligheten på ett sätt som i högre grad passar ryska intressen.
Pentago-Evokee

SVT fungerar lite som du gör här på forumet. När väst har andra intressen än diverse andra länder så framställer man verkligheten på ett sätt som i högre grad passar västs intressen.

Citat:
RT återger en mer kritisk bild av oppositionen och en mer positiv bild av regimen än andra medier gör. Eftersom regimen önskar understödja denna alternativa syn på konflikten får RT rörar sig friare än SVT, som får nöja sig med att bevaka pro-Assad demonstrationer.
Kan du berätta för mig vilka felaktigheter du tycker det finns i RT-reportaget? Här har du den tillhörande texten, så att du kan markera vad som inte stämmer:

Citat:
A massive demonstration has shaken the Damascus suburb of Saqba, that has fallen under the control of the Free Syrian Army. RT’s Sara Firth traveled to the rebel-controlled area to explore how the fighters managed to overcome superior forces.

Clashes between Assad’s armed forces and the Free Syrian Army continue in many parts of the country including the capital. Some Damascus suburbs have seen nearly two dozen killed in the past two days, with buildings heavily shelled by regime loyalists. At least two people have been killed in the suburb of Saqba on Friday.

RT’s Sara Firth travelled to this area with other members of the press, while the Arab League observers, who initially led the group, decided to circle around the central part of Damascus.

The Free Syrian Army is now in control of the area, Firth says. They took journalists to the center of the suburb, where a massive anti-government demonstration was taking place. A funeral procession was going on at the same time.

Many of the Free Syrian Army members are in fact defectors who joined the opposition. While the government security forces rely mostly on heavy weaponry, the Free Syrian Army tends to use light weaponry and guerilla tactics, which has allowed them to capture Saqba and other areas, Sara Firth said after talking with some of the rebels.

In many parts of the county it is not clear who is actually in control. The situation is certainly very dangerous for civilians, Firth says.

Meanwhile, activists say that at least 30 people have been killed during the last day of mortar and machine-gun attacks in the city of Homs, besieged by the Syrian Army. The report, however, couldn't be independently verified on the ground.

As the situation is deteriorating, the UN has stopped updating the death toll for the Syrian uprising. According to the UN human rights chief, Navi Pillay, it is too hard to get credible information about the situation on the ground.

"Some areas are totally closed such as parts of Homs, so we are unable to update that figure, but in my view 5,000 and more is a huge figure and should really shock the international community into taking action," Pillay said as cited by AFP.

Since the Arab League monitors arrived in Syria, at least 400 people have been killed, according to UN estimates. Earlier this week, Saudi Arabia and its five partners in the Gulf Cooperation Council (GCC) pulled out their 55 representatives from the observer mission, leaving only 110 members to continue their work in Syria.
Är det en regim-stödjande propagandatext, tycker du?

Citat:
Dina insinuationer om att SVT egentligen får åka ut till oppositionsfästena men inte vill göra det för att på så sätt tvingas avslöja "hemligheten" att oppositionen har börjat beväpna sig, är förstås helt befängt.
Om de inte fick åka dit själva så kunde de väl köpa in material från RT? De visar ju ofta material framtaget av andra TV-bolag.
Gammal 2012-02-10, 13:49   #15
B.O. lever
Medlem

B.O. levers avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Karlsson Visa inlägg
[color="Green"]Hör på radion nu att ett bombdåd inträffat i Syriens näst största stad Aleppo. minst 25 dödade
Vilket kanske inte riktigt passar ihop med den där sagoberättelsen om "obeväpnade civila demonstranter", osv..
Gammal 2012-02-10, 14:37   #16
Benny H
Medlem

Reg.datum: okt 2011
Standard

Citat:
Bagdad-Björn

När ska du lära dig att allt inte är svart och vitt? Tycker du att BBC gjorde ett bra jobb i Georgien t ex? Jag brukade lita hyfsat på BBC men inser att det gamla BBC inte finns kvar utan är en mer statsstyrd kanal numera! Du måste nog lära dig att genomskåda propaganda oavsett vem som är avsändarenl? Jag kollar i alla fall flera källor oavsett vilken nyhetsbyrå som kommer med nyheterna....

Jag är väldigt skeptisk mot alla nyhetsmedia oavsett, just pga politisk styrning eller i många fall ägarbilden..
Benny H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 16:52   #17
Evokee
Hatar dumjävlar

Evokees avatar

Standard

Bagdad Björn

Citat:
Är det en regim-stödjande propagandatext, tycker du?
Du är rolig du. Jag skrev inte att det var något fel på just det inslaget. Utan att RT som överlag har en nyhetsrapportering som i mycket högre grad håller till regimens narrativ av händelserna än andra mediabolag och därför givetvis har lättare att få regimens tillstånd att röra sig i landet. Även RT lyckas förstås skita ur sig ett och annat inslag som det inte är något fel på (och givetvis är det just ett sånt in slag du letat upp).
Citat:
naturligtvis kan man inte låta pöbeln och den obildade massan styra ett efterblivet land som Egypten. Merparten av dem förstår inte ens vad de själva har att förlora på det.
Gammal 2012-02-10, 16:57   #18
Evokee
Hatar dumjävlar

Evokees avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Benny H Visa inlägg
När ska du lära dig att allt inte är svart och vitt? Tycker du att BBC gjorde ett bra jobb i Georgien t ex? Jag brukade lita hyfsat på BBC men inser att det gamla BBC inte finns kvar utan är en mer statsstyrd kanal numera! Du måste nog lära dig att genomskåda propaganda oavsett vem som är avsändarenl? Jag kollar i alla fall flera källor oavsett vilken nyhetsbyrå som kommer med nyheterna....

Jag är väldigt skeptisk mot alla nyhetsmedia oavsett, just pga politisk styrning eller i många fall ägarbilden..
Jag med. Björn också. Allt som som kommer från den ryska staten sväljer han med hull och hår. Allt som går på tvären med Kremls propaganda är suspekt eller direkt felaktigt.
Citat:
Gammal 2012-02-10, 17:00   #19
Evokee
Hatar dumjävlar

Evokees avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Karlsson Visa inlägg
Bröt ut en del inlägg om Syrien till denna särskilda tråd som särskilt handlar om Syrien

Hör på radion nu att ett bombdåd inträffat i Syriens näst största stad Aleppo. minst 25 dödade, i detta attentat som var riktat mot de syriska säkerhetsstyrkorna även civila fanns dock bland dödsoffren.
Va! Det kan väl inte varit den svenska statsradion du lyssnade på? De skulle aldrig rapportera något som fick rebellerna att framstå i dålig dager!
Citat:
Gammal 2012-02-10, 18:56   #20
B.O. lever
Medlem

B.O. levers avatar

Standard

Citat:
Du är rolig du. Jag skrev inte att det var något fel på just det inslaget. Utan att RT som överlag har en nyhetsrapportering som i mycket högre grad håller till regimens narrativ av händelserna än andra mediabolag och därför givetvis har lättare att få regimens tillstånd att röra sig i landet. Även RT lyckas förstås skita ur sig ett och annat inslag som det inte är något fel på (och givetvis är det just ett sånt in slag du letat upp).
Pentago-Evokee

Du är rolig du. När har jag "letat" efter speciella inslag? Om du tycker RT:s Syrien-rapportering är osann, regimhyllande eller allmänt propagandistisk så föreslår jag att du visar några exempel på RT-reportage som du ogillar. Så kanske vi kan diskutera det här lite mer sakligt, istället för att du bara slänger ur dig svepande fraser av typen "håller till regimens narrativ".
Svara

Gå tillbaka Debatthuset > Politik och samhälle > Mellanöstern > Syrien

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson