Debatthuset  

Gå tillbaka   Debatthuset > Vetenskap och teknologi > Naturvetenskap

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-29, 08:59   #21
ShinBet
Hemfaller åt hysteri

ShinBets avatar

Reg.datum: feb 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BoS Visa inlägg
Man kan ju nu skapa digitala världar med komplexa ekosystem och kan man skapa robotar med medvetande, går det självklart också att skapa helt digitala existenser med medvetande. - Dessa kommer då att uppleva sin helt digitala värld som materiell trots att den bara är "matematik".

Att en robot kan ha medvetande, menar jag är av samma orsak som vi själva kan ha medvetande: Att vi är väldigt komplexa och välstrukturerade. - Medvetande är insidan av skeendet - av allt som händer.
Hur en digital varelses uppfattning om sin värld skulle bli är det rätt dumt att uttala sig med säkerhet om. Vi vet inte ens hur det är att vara en fladdermus, för att ta ett klassiskt exempel.

Poängen är att det saknas gigantiska bitar i teorin "allt är matematik" och att det är akademiskt flum.
Gammal 2014-03-12, 16:17   #22
BoS
mångkunnig

Reg.datum: okt 2005
Standard

Det krävs flummig teori för att få grepp om en i grunden flummig verklighet.
BoS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-12, 19:28   #23
steno
antiego

stenos avatar

Reg.datum: nov 2008
Standard

Är tidsintervallerna om livets uppkomst av värde?
Anta att "ursoppan" är snudd på global i olika former och tidsintervallen är några miljarder år och ställ detta emot sannolikheten.
Väldiga och som jag ser det oberäkneliga baser.
Ännu ett ämne där man bara kan ha en åsikt men jag ger dig mitt gillande för tanken.
steno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-21, 15:01   #24
BoS
mångkunnig

Standard

Allt är matematik:http://fof.se/tidning/2014/5/artikel...s-ar-matematik
Gammal 2017-01-24, 10:59   #25
BoS
mångkunnig

Standard

Det menas ständigt uppstå partiklar av materia och antimateria ur vacuum som genast försvinner igen men detta strider ju mot vad man vet: när en elektron möter en positron - sin antipartikel - blir deras massa till energi.

Eftersom de partiklar som uppstår spontant ur vacuum inte får producera energi ur intet, kan det vara så att den antimaterien är av en sort som går baklänges i tiden och inte utlöser någon energi tillsammans med materia de stöter på, utan förintas spårlöst ihop med denna.

Senast redigerad av BoS den 2017-01-24 klockan 11:53.
Gammal 2017-04-04, 11:18   #26
BoS
mångkunnig

Standard

Och därmed är min bild av hur allt började utan motsägelser och får vara den som gäller tills vidare.
Gammal 2017-04-04, 19:45   #27
Jabbe
Medlem

Reg.datum: aug 2014
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BoS Visa inlägg
Och därmed är min bild av hur allt började utan motsägelser och får vara den som gäller tills vidare.
Är det sen så enligt bibeln att vår herre han med det här som du har räknat upp på sex dagar, då är det inget att undra över varför han vilade på sjunde dagen?
Jabbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Gå tillbaka Debatthuset > Vetenskap och teknologi > Naturvetenskap > Hur världen skapades

Taggar
big bang, intelligent design

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson