Debatthuset  

Gå tillbaka   Debatthuset > Fritid, hobby och övrigt > Mat

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-26, 14:06   #21
Kajax
Medlem

Kajaxs avatar

Reg.datum: jul 2010
Standard

Hemmagjord PIZZA !!

Man kan göra en god pizza på nästan vad som helst som finns hemma. Degen består alltid av vetemjöl och vatten samt några gram jäst. Idag blev det gamla rester på pizzan. En skivad bit ytterfilé från en död gris. En halv gammal tomat i strimlor. 4 skivor ost från midsommarafton, samt gammal bearnaisesås från igår. Till sist hällde jag på, en rejäl skvätt olivolja och gräddade pizzan i het ugn på 250 grader i cirka 7 minuter. Pizzan blev god.
Kajax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 09:23   #22
Kajax
Medlem

Kajaxs avatar

Standard Pizza med lus.

Har gjort Pizza hemma i ett halvår. Den är godare än hämtpizzan. När jag kollade pizzan i morse så sprang det en skräckslagen vägglus under plasten. Synd att jag inte filmade detta lilla kryp. Den var mycket snabb och försvann så fort jag tog bort gladpacken. Hoppas den kommer tillbaka på pizzan så jag kan filma denna objudna gäst.

Gammal 2013-12-26, 10:29   #23
Kajax
Medlem

Kajaxs avatar

Standard Äcklig skinka - bra till Pizza !!

Har din julskinka för mycket röd nitrit så använd den på hembakad pizza. Sätt en deg idag på bara mjöl och vatten samt lite jäst. I morgon är degen perfekt om du lagt den i kylskåpet. Tag fram en pannkakslagg eller stekpanna. Tryck ut lite av degen på pannkakslaggen med mjöl in under. Lägg på tomatsås och strimlad äcklig skinka i massor. Strö på ost i drivor. Krydda med någon ört du gillar. Grädda pizzan på spisen tills den blir brun på undersidan. Sedan i het ugnen i 5-7 minuter. Bäst om du har en (stark) Öl till Pizzan.

Äcklig skinka - bra till Pizza !!
Gammal 2014-01-07, 22:06   #24
Retur
Me Grimlock not nice Dino

Reg.datum: jan 2013
Standard

Gör hellre min macka! stekt ägg tjock skiva ost en stekt brödskiva , o toppa med tex HP-sause o lök?
Gammal 2014-06-24, 17:55   #25
Gravman
Medlem

Gravmans avatar

Reg.datum: maj 2014
Standard

Första pizzan jag åt var en hemlagad sådan och först i vuxna livet som jag ätit min första pizza då morsan endast hade potatis i huvudet och ganska enspårig på det viset. Fast en ganska försvenskad sorts pizza på hönökaka som jag bredde smör och tomatketchup på och skinka och ost och toppade med grillkrydda. Detta var i mitten av 80-talet och inspirationen från denna varma macka var från min kusin som jag umgicks med mycket då och att han ofta gjorde sådana hemma.

Min första ute pizza var en inbakad med skinka och lök, den var god och minns framförallt den goda tunna degen. En speciell deg som är svårt att få till hemmavid. Idag äter jag inte pizza på grund av att jag inte vill gynna invandrarägda affärer. Då gör jag hellre en hönökaks pizza hemma och äter den med gott samvete trots att den inte smakmässigt klår den äkta varan naturligtvis. Kanske om det vore äkta italienare men det är helt annat folk bakom pizzeriorna nu, allt annat än italienare. Mycket fusk och halal och sådant, blöjbyte på bakbordet osv.

Senast redigerad av Gravman den 2014-06-24 klockan 18:02.
Gravman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-25, 23:52   #26
Wizard
Lika för alla

Wizards avatar

Reg.datum: jan 2014
Question

Citat:
Ursprungligen postat av Kajax Visa inlägg
Gjorde min första pizza och den blev ganska bra.
Skall nog titta på hur profsen gör så blir den bättre
nästa gång. Viktigast är nog degen samt pizzakryddan.

http://www.metacrawler.com/search/vi...de+at+home&ql=
Sista pizzan åt jag 1998 sen håller jag mej i form med hälsokost
Pizza blää
Wizard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 12:57   #27
Kajax
Medlem

Kajaxs avatar

Standard Pizza

Har blivit kräsen när det gäller Pizza. Degen måste ligga 2-4 dagar i kylskåpet. Pizzan måste ha Pastasauce från Chile samt Salami och importerad ädelost, annars duger den inte. Tyvärr har jag även börjat äta nyfriterad chips av importerad potatis. Den blir jättegod om man lär sig rätt temperatur på rapsoljan.
Gammal 2016-03-13, 10:02   #28
Kajax
Medlem

Kajaxs avatar

Standard Pizza

Min senaste Pizza blev inte som förr då osten var för hård. En pizzaost skall vara mjuk
så den smälter samman. Får nog använda en ädelost nästa gång.
Gammal 2016-07-24, 20:55   #29
Blockmupp
Ordf. i Flams Block

Blockmupps avatar

Reg.datum: jan 2008
Standard

Pizzatips.

Kolla om du kan få tag i durumvetemjöl, ICA och Willys har här i stan. Mycket bättre bottnar.
Ost, använd mozarella.

Min favvis är pizza med sardeller, några svarta oliver och mozarella. Eftersom fisken är så salt måste man ha en öl till också.

Köper pizza kanske 2 ggr/år.

Jag var i Rom 2014, var tvungen att testa riktig italiensk pizza. De är små (typ förrätt) och har oftast bara tomatsås och mozzarella, möjligen lite skinka (lufttorkad, ingen jävla strimlad burkskinka), sardeller, svamp eller oliver.
Gammal 2016-07-25, 10:43   #30
steno
antiego

stenos avatar

Reg.datum: nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Blockmupp Visa inlägg
Pizzatips.

Kolla om du kan få tag i durumvetemjöl, ICA och Willys har här i stan. Mycket bättre bottnar.
Ost, använd mozarella.

Min favvis är pizza med sardeller, några svarta oliver och mozarella. Eftersom fisken är så salt måste man ha en öl till också.

Köper pizza kanske 2 ggr/år.

Jag var i Rom 2014, var tvungen att testa riktig italiensk pizza. De är små (typ förrätt) och har oftast bara tomatsås och mozzarella, möjligen lite skinka (lufttorkad, ingen jävla strimlad burkskinka), sardeller, svamp eller oliver.
Samma här, köpepizza kan gå ner om man är så bakis att det är den enda möjligheten till intag av föda. (hemkörning)
Normalt får jag nästan kväljningar av det de knåpar ihop på pizzeriorna.
Hemgjord är tusen gånger bättre.
steno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-11, 21:25   #31
Blockmupp
Ordf. i Flams Block

Blockmupps avatar

Reg.datum: jan 2008
Standard

Köpepizza i Sverige har inte speciellt mycket med pizza att göra.

Jag var i Rom med fru Blockmupp när hon fyllde 50, det var en trevlig stad även i januari.
Bra mat, en tvårätters middag var precis så mycket mat att man blev mätt, kostade kanske 60 kr i svenska pengar. Klimatet var skönt, som svensk höst ungefär, trots att det var midvinter, och så slapp man det svenska mörkret. Man kunde gå i yllekavaj.
Söndagarna var väldigt stängda, precis som i Tyskland. Ingen handel, men folk gick ut och åt hela familjen, det såg trevligt ut. Det borde folk göra här också, när jag var ung på 80-talet hade vi alltid söndagmiddag hemma, jag åkte till mina föräldrar och åt även sedan jag flyttat hemifrån, Ett tag gjorde vi det här hemma också, men nu är familjen geografiskt splittrad mellan Norrköping, Linköping, Lund och Stockholm så det fungerar inte längre.
Gammal 2016-08-12, 06:24   #32
steno
antiego

stenos avatar

Reg.datum: nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Blockmupp Visa inlägg
Köpepizza i Sverige har inte speciellt mycket med pizza att göra.

Jag var i Rom med fru Blockmupp när hon fyllde 50, det var en trevlig stad även i januari.
Bra mat, en tvårätters middag var precis så mycket mat att man blev mätt, kostade kanske 60 kr i svenska pengar. Klimatet var skönt, som svensk höst ungefär, trots att det var midvinter, och så slapp man det svenska mörkret. Man kunde gå i yllekavaj.
Söndagarna var väldigt stängda, precis som i Tyskland. Ingen handel, men folk gick ut och åt hela familjen, det såg trevligt ut. Det borde folk göra här också, när jag var ung på 80-talet hade vi alltid söndagmiddag hemma, jag åkte till mina föräldrar och åt även sedan jag flyttat hemifrån, Ett tag gjorde vi det här hemma också, men nu är familjen geografiskt splittrad mellan Norrköping, Linköping, Lund och Stockholm så det fungerar inte längre.
Skulle vara kul att bjuda en Milanesare på kebabpizza med pommes på
steno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-01, 05:24   #33
Kajax
Medlem

Kajaxs avatar

Standard

Min första Pizza bestod av vanlig deg på vetemjöl jäst salt och vatten.
Degen bör jäsa över natten. Enklast är att lägga på salami, tomatpuré och
en god riven ost. Med några droppar olja blir Pizzan saftig. Som nybörjare
gräddade jag först på spisen och sedan i jättehet ugn.
Svara

Gå tillbaka Debatthuset > Fritid, hobby och övrigt > Mat > Min första Pizza

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson