Debatthuset  

Gå tillbaka   Debatthuset > Vetenskap och teknologi > Datorer, internet och IT

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-09, 21:48   #1
ibiza-04
Online since 1903

ibiza-04s avatar

Reg.datum: apr 2014
Standard Wikileaks avslöjar CIA:s hackverktyg

Ingen har väl undgått att höra talas om Wikileaks nya avslöjande. Denna gång handlar det om de redskap som CIA använder för att komma åt information i datorer och mobiler med mera.

Det första som slog mig när jag läste om avslöjandet var hur illojala CIA:s egna tjänstemän är. Det går inte att föreställa sig att en svensk, anställd hos MUst, ellet att en israel skulle förråda sitt land.

Jag har läst de flesta dokumenten i förhoppningen att hitta något matnyttigt för oss vanliga säkerhetsmedvetna datoranvändare men icke. Redskapen som omnämns är interna instrument som man inte kan få tag på hur som helst. Visserligen finns det exempel på programmeringskod men de kräver moduler för att fungera.

Avslöjandet är av begränsat värde och pekar egentligen bara på en dålig arbetsmiljö som befrämjar illojalitet.
Gammal 2017-03-09, 22:34   #2
Turner
XIV

Turners avatar

Reg.datum: apr 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ibiza-04 Visa inlägg
Ingen har väl undgått att höra talas om Wikileaks nya avslöjande. Denna gång handlar det om de redskap som CIA använder för att komma åt information i datorer och mobiler med mera.

Det första som slog mig när jag läste om avslöjandet var hur illojala CIA:s egna tjänstemän är. Det går inte att föreställa sig att en svensk, anställd hos MUst, ellet att en israel skulle förråda sitt land.

Jag har läst de flesta dokumenten i förhoppningen att hitta något matnyttigt för oss vanliga säkerhetsmedvetna datoranvändare men icke. Redskapen som omnämns är interna instrument som man inte kan få tag på hur som helst. Visserligen finns det exempel på programmeringskod men de kräver moduler för att fungera.

Avslöjandet är av begränsat värde och pekar egentligen bara på en dålig arbetsmiljö som befrämjar illojalitet.
CIA representerar inte USA iofs. De jobbar åt Federal reserve. (Som är privat och inte heller representerar USA.)
Fan vad kul det hade varit att se dig stående med mössan i hand och vackert be om något du så väl behövde framför en judisk tjänsteman - en som hade en stor läderneger i bakgrunden som kunde hoppa in ifall du hade något att erinra.
Turner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 03:36   #3
B.O.
Medlem

Reg.datum: feb 2014
Standard

Citat:
Avslöjandet är av begränsat värde
Avslöjandet visar att CIA kan ta sig in i precis varenda elektronisk pryl, inklusive din TV, mobil och webbkamera, och se precis allt du gör. Det visar också att när de gör sina intrång lämnar de efter sig spår som gör att det ser ut som om dessa intrång är gjorda från Kina, Ryssland, eller något annat land de för tillfället vill anklaga för saker.

Det som är aktuellt just nu är alltså att den "ryska hackningen" av demokratiska partiets mejlservrar gjordes av CIA som lämnade efter sig sådana spår att det skulle se ut som om hackningen gjordes från Ryssland, sedan presenterade de dessa spår som "bevis" på en "rysk inblandning" i valet. Syftet är att i avsätta, eller åtminstone diskreditera, en demokratiskt vald president och samtidigt upprätthålla den fientliga inställningen mot Ryssland.

https://www.youtube.com/watch?v=ij0ShwRx5bc

Men visst, för fok som inte bryr sig om ifall de bor i en polisstat, eller att "demokratin" är ett cyniskt skådespel som manipuleras av säkerhetstjänster, så är avslöjandet naturligtvis av "begränsat värde".
B.O. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 05:40   #4
ibiza-04
Online since 1903

ibiza-04s avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av B.O. Visa inlägg
Men visst, för fok som inte bryr sig om ifall de bor i en polisstat, eller att "demokratin" är ett cyniskt skådespel som manipuleras av säkerhetstjänster, så är avslöjandet naturligtvis av "begränsat värde".
Med begränsat värde menar jag alltså att CIA:s verktyg inte är åtkomliga för oss vanliga surfare.
Gammal 2017-03-10, 10:41   #5
B.O.
Medlem

Standard

Citat:
Med begränsat värde menar jag alltså att CIA:s verktyg inte är åtkomliga för oss vanliga surfare.
Jodå. Det gäller till exempel de verktyg som användes i den "ryska" hackningen av demokraternas webbserver. De verktygen finns på nätet och kan laddas ned och användas av vem som helst.

Det så kallade "beviset" för att det var "ryssar" som hackade servern med de verktygen var att intrånget skedde under en tid på dagen som är kontorstid i Moskva.
Gammal 2017-03-10, 16:02   #6
ibiza-04
Online since 1903

ibiza-04s avatar

Standard

Citat:
Jodå. Det gäller till exempel de verktyg som användes i den "ryska" hackningen av demokraternas webbserver. De verktygen finns på nätet och kan laddas ned och användas av vem som helst.

Det så kallade "beviset" för att det var "ryssar" som hackade servern med de verktygen var att intrånget skedde under en tid på dagen som är kontorstid i Moskva.
Du får gärna länka till någon sida som beskriver hur CIA gjorde rent tekniskt för att hacka demokraternas mailserver. Ryskspråkiga sidor går också bra.
Gammal 2017-03-11, 06:22   #7
B.O.
Medlem

Standard

Citat:
Du får gärna länka till någon sida som beskriver hur CIA gjorde rent tekniskt för att hacka demokraternas mailserver.
Hur intrånget gick till rent tekniskt är väl dokumenterat, men du får gärna länka till någon sida som ger bevis för att det var ryssar som gjorde det.
Gammal 2017-03-11, 07:25   #8
ibiza-04
Online since 1903

ibiza-04s avatar

Standard

Citat:
Hur intrånget gick till rent tekniskt är väl dokumenterat, men du får gärna länka till någon sida som ger bevis för att det var ryssar som gjorde det.
Jaha, om intrånget är väl dokumenterat kan du väl länka till någon sida som visar hur intrånget gick till? Det är inte för mycket att begära.

Varför skulle jag länka till någon sida som visar att ryssar skulle ha gjort intrång hos demokraterna? Jag har aldrig påstått något sådant.

Är det möjligen så att du fantiserar och inte hittar inte någon länk som bekräftar det du påstår? Jag är inte låst på något som helst sätt. Tvärtom så är jag öppen för andras åsikter och påståenden och om de kan belägga sina påståenden så är det bra för trovärdigheten.
Gammal 2017-03-11, 12:46   #9
B.O.
Medlem

Standard

Citat:
Jaha, om intrånget är väl dokumenterat kan du väl länka till någon sida som visar hur intrånget gick till? Det är inte för mycket att begära.
Nä, men tydligen är det för mycket att begära att du kunde googla. Den privata säkerhetsfirman Crowdstrike (som anlitades av part i målet, dvs demokratiska partiet) undersökte metodiken, och presenterar den bland annat här:

https://theintercept.com/2016/12/14/...ts-not-enough/

Problemet är, som sagt, att lite indicier hit och dit inte bevisar något. Vilket utförligt redogörs för här:

Gammal 2017-03-12, 16:21   #10
ibiza-04
Online since 1903

ibiza-04s avatar

Standard

Citat:

Problemet är, som sagt, att lite indicier hit och dit inte bevisar något. Vilket utförligt redogörs för här:

Det var intressant läsning. Det sitter tydligen i ryggmärgen att skylla på utländska aktörer men så gör vi ju även i Svedala.
Svara

Gå tillbaka Debatthuset > Vetenskap och teknologi > Datorer, internet och IT > Wikileaks avslöjar CIA:s hackverktyg

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson