Debatthuset  

Gå tillbaka   Debatthuset > Anslagstavlan > Galleriet

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-04, 12:04   #1
J-O
Banned

Reg.datum: sep 2015
Standard Min presentation

Jag bor för tillfället i Finland.
I en by med max 100 invånare.
Där mesta av mina släktingar bodde.
De invandrade till Sverige i 70-talet.
Föddes i Sverige och bott hela livet i Sverige.
SD och Sossarna är min hållning i svensk politik.
Gillar kaffe jag som många finländare och svennar.
Druckit kaffe senaste tio år. Kristen tro med kaffe.
I Kina gillar kineser bara te.
Nästan äckligare med kokt te än kaffe.
Om det blir stark smak kan man blanda i mjölk eller socker i kaffet.
Har läst i forumet senaste tiden och det är intressant allt som allt.
J-O är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 12:23   #2
J-O
Banned

Standard

Selkälä i östra Finland heter min morfars, morbrors osv osv by.
Bodde mer här för 50-60 år tillbaka.
Som i stad i Sverige ena orten finns det ca 300-400 invånare.
Gammal 2015-10-04, 17:15   #3
steno
antiego

stenos avatar

Reg.datum: nov 2008
Standard

Måste vara ett helvetes pussel att få ihop sossarna och SD.
Lite som att blanda getpiss med glykol och tro att man får ut champagne.
Men välkommen ändå.
steno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 18:12   #4
J-O
Banned

Standard

Är Sossar eller SD.
I egen regering jag vill.
Tack så mycket.
Gammal 2015-10-04, 18:21   #5
steno
antiego

stenos avatar

Reg.datum: nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av J-O Visa inlägg
Är Sossar eller SD.
I egen regering jag vill.
Tack så mycket.
Jo det kan du ju tycka men det blir liksom att försöka blanda råolja med vatten och tro att det blir starköl.
Det går inte.
Sossarna vill inte under några som helst omständigheter samarbeta med ett populistiskt rasistiskt parti som står långt till höger om moderaterna.
steno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 19:00   #6
J-O
Banned

Standard

Sossarna får egen regering. Utan SD som kanske blir liten parti men större än Vp och Mp och KD som får ingen mandat i riksdan alla dessa 3 pers. M får mest av borgliga sen knappt något mer och SD blir liten mandat räcker inte till. Och Sossar får stor mandat som räcker till egen regering som blir tvärtom än dagens med rödgröna som inte är aktuellt när Sossar får minst 40/45/50 mandat som betyder egen regering. Bara Sossar i regeringen. Så jag försöker tolka min situation att det kan bli Sosse regering utan rödgröna mandat som är dagens regering(?).

Du som Sosse vill detta ????
Gammal 2015-10-07, 16:53   #7
J-O
Banned

Standard

Jumala ska ha en käftsmäll för han vill ingen finsk talande som är jag.
Gammal 2015-10-09, 11:36   #8
J-O
Banned

Standard

SD eller KP i regeringen i framtiden.
Båda konkurrerar om KP blir etablerat i Sverige.
Gammal 2015-10-09, 18:44   #9
J-O
Banned

Standard

Finns både dumma och snälla kommunister. I min stad dumma mot mig.
Men de snälla finns till väl ????
Om inte då bor jag i fel land.

Även det finns nassar och fascister + muslimer i Sverige.
Felet var dumma kommunister mot mig.
Finns snälla väl mot fascister eller ????

Gammal 2015-11-10, 10:12   #10
Kajax
Medlem

Kajaxs avatar

Reg.datum: jul 2010
Standard

Det finns ett land på jorden där ingen mot oss ler.
Det landet heter "Suomi" dit vill jag aldrig mer!!
Kajax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 15:50   #11
Enrik
Humanekolog

Enriks avatar

Reg.datum: jul 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av steno Visa inlägg
Jo det kan du ju tycka men det blir liksom att försöka blanda råolja med vatten och tro att det blir starköl.
Det går inte.
Sossarna vill inte under några som helst omständigheter samarbeta med ett populistiskt rasistiskt parti som står långt till höger om moderaterna.
Dom gör det i riksdagen och nu börjar de bli mer lika, som för 10-20 år sedan.

Rasisterna finns till vänster, de har utsett alla om inte får bo här till en ny ras.
Asylmissbruket har kostat 70 miljarder per år enligt regeringen http://eso.expertgrupp.se/rapporter/...ga-finanserna/ och 250 enligt docent Jan Tullberg, med flera. Det ökar samtidigt som ex. folk dör i onödan, när sjukhusen har brist på resurser så sköterskor flyttar till Norge mm Men klimatproblemen är vår främsta ödesfråga.
Enrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-15, 23:19   #12
Retur
Me Grimlock not nice Dino

Reg.datum: jan 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av steno Visa inlägg
Det går inte.
LÄST EXPRESSEN nyligen? jag själv tappade hakan vad har brotslingen Tomas Matsson att säga om det här ? rasit fasishm så det ryker.

""ihadismen har relativiserats allt för länge i Sverige. Efter de avskyvärda terrordåden i Paris måste vi stå upp mot denna onda ideologi.
Rekommendera7626 Tweeta470
Vittnesmål och skakiga mobilfilmer återger de fruktansvärda scener som utspelades i Paris under fredagen. Människor som skriker av skräck och smärta på uteserveringar, konsertbesökare som hänger ut genom fönster för att undkomma terroristerna – och så de många livlösa kropparna på gatorna.
Dödssiffran är i skrivande stund 128 personer, samtidigt som ett stort antal sårade vårdas på sjukhus. President François Hollande pekade på lördagen ut Islamiska staten som ansvarig för attacken. För Frankrike blir 13 november landets eget 11 september.
Efter jihadistattackerna mot Charlie Hebdo och kosherbutiken i Paris i januari skärptes de franska antiterrorlagarna. Men att helt skydda sig mot kallblodiga mördare som är beredda att slå till mot restauranger, konsertlokaler och fotbollsmatcher går inte. Det betyder inte att skärpta insatser mot terrorn skulle vara meningslösa. Bara i år har fransk underrättelsetjänst avvärjt en lång rad terrorattentat.
Frankrike har en särskilt utsatt position. Över 1 500 fransmän har rest till Syrien och Irak för att ansluta sig till olika jihadistgrupperingar och många av dem har också återvänt. Därtill utför franskt flygvapen regelbundet attacker mot IS-mål i både Irak och Syrien.

Men samma hot vilar även över oss. Näst efter Belgien har Sverige producerat flest jihadistresenärer i Europa, sett till folkmängd. Säpo uppskattar att över 300 personer har rest från Sverige för att strida i Syrien och Irak. Åtminstone en av dem har också öppet uppmanat anhängare att utföra terrordåd här hemma. Svenska militärer befinner sig därtill i norra Irak för att utbilda soldater som slåss mot Islamiska staten.
I den svenska debatten avfärdas dock det jihadistiska hotet regelbundet. Ofta sker det genom en typ av dubbel relativisering. Å ena sidan tonas allvaret ned, högerextremisterna är ju så mycket farligare. Å andra sidan läggs ansvaret för våldet på andra än utövarna: på islamofobin, utanförskapet eller provocerande karikatyrteckningar.
Sådana relativiseringar är dock livsfarliga. Jihadisthotet kommer inte att försvinna om västmakterna drar sig tillbaka från Syrien, om arbetslösheten minskar eller om karikatyrtecknarna börjar censurera sig själva (Och vad ska förresten judar göra? Sluta vara judar?). Nej, det vi nu står inför är företrädare för en ond ideologi. För dem är våldet inte ett medel - det är själva målet. En sådan motståndare kan demokratier inte böja sig för.
Mona Sahlin - regeringens samordnare mot våldsam extremism - har länge påtalat att många kommuner är naiva i sin syn på hotet från extremister. På många platser saknas såväl krisinsikt som handlingsplaner för att förebygga att unga radikaliseras.
I Aktuellts extrasändning på lördagen uppmanade Sahlin de kommuner som inte har utarbetat någon handlingsplan att genast påbörja det arbetet: "och de behöver inte vänta till på måndag".
Så sent som för en knapp månad sedan anklagades dock Sahlin av en lång rad debattörer, bland andra Masoud Kamali och Behrang Miri, för att överdriva hotet från jihadismen. Rubriken på debattartikeln, "Är vitas liv mer värda än våra?", bidrar till den sortens polarisering som extremister livnär sig på: att ställa grupp mot grupp.
Ironiskt nog är det dessutom debattörerna själva som värderar "vita liv" högst. Deras tes - att jihadisthotet inte är så allvarligt - kräver att man bortser från alla de människor i Mellanöstern som torteras, våldtas och mördas av ditresta svenska jihadister. Eller för den delen från IS-dåd i regionen, som det i Beirut i veckan där minst 41 personer dödades.
Som tidigare riksdagsledamoten Nalin Pekgul, S, påpekat finns det också många personer med invandrarbakgrund som tvärtom tycker att myndigheter och säkerhetspolis gör allt för lite för att sätta stopp för jihadisterna och deras rekryteringsförsök i utanförskapsområdena.
I den offentliga debatten har dock försök att motverka radikaliseringen allt för ofta mötts med högljudda rop om rasism och islamofobi. År 2007 anklagades Säkerhetspolisen för att med sitt arbete trakassera muslimer och underblåsa islamofobi. Debattartikeln skrevs av miljöpartisterna Mehmet Kaplan och Yvonne Ruwaida. I dag är de statsråd respektive statssekreterare i den rödgröna regering som mycket senfärdigt har tagit sig an terrorhotet mot Sverige.
Den lagstiftning mot terrorresor som Sverige är förpliktad av FN att införa har exempelvis försenats i flera omgångar och är fortfarande inte på plats. Lika saktfärdigt har arbetet med att strama upp den slappa svenska passhanteringen framskridit. För det bär den förra alliansregeringen ett ännu större ansvar.
Attentatsmännen i Paris slog till på sju platser på kort tid, vilket gjorde att franska myndigheter satte in militär för att patrullera gatorna. De ställer frågor om Sveriges förmåga att hantera en liknande situation.

Inrikesminister Anders Ygeman, S, måste nu se till att snabbt få igenom det terrorpaket som utlovades i augusti och som skulle göra det möjligt för polisen att ta hjälp av såväl försvarsmakten som av andra nordiska insatsstyrkor vid terrorattacker. Den svartvita uppdelning i krig och fred som hittills styrt svensk lagstiftning passar illa i en värld där den uttalade strategin är att slå till mot civila, hundratals mil från de egentliga krigszonerna.
Därtill måste hela det svenska samhället, från stat och kommuner till civila organisationer, börja ta radikaliseringen och jihadisthotet på allvar.
Det senaste dygnet har en bild från en manifestation efter Charlie Hebdo-attackerna i januari börjat spridas igen. "Not afraid", står det på ett plakat.
Och nej, rädda ska vi inte vara. Däremot måste vi vara både vaksamma och realistiska.
Av Ledarredaktionen
Av Ledarredaktionen
ledare@expressen.se
""

Jag kopade allt utom huvudrubriken ifall det här går upp i rök.

http://www.expressen.se/ledare/vi-ma...men-pa-allvar/

Gå tillbaka Debatthuset > Anslagstavlan > Galleriet > Min presentation

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson