Debatthuset  

Gå tillbaka   Debatthuset > Politik och samhälle > Mellanöstern

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-04-01, 08:57   #1561
steno
antiego

stenos avatar

Reg.datum: nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Idefix Visa inlägg
Ser du skillnaden i att bevisa att Hussein

a) Befann sig i krigsområde A och våldtog, skar halsen av folk och hade fyra 11-åriga yazidiska flickor som sexslavar
b) Befann sig i krigsområde A utan pliktigt tillstånd

I alternativ a är det en jävla massa saker som ska bevisas. I alternativ b egentligen bara huruvida han befann sig på plats. Tiilståndsbiten är bara en slagning i burken.

Sedan att ett bevisat brott enligt a ger ett saftigare straff än dito för b är en annan historia. Att enbart kriminalisera a och strunta i b vore som att det enbart är brott begångna under rattfylleri som är straffbart - inte rattfylleriet i sig.
Kan väl bli bökigt att hela tiden uppdatera var någonstans det är ett brott att befinna sig.
Åker jag som halvtokig muslim till de delar som i går befriades ifrån IS tyranniet är jag ju knappast skyldig enligt b) men skyldig om jag knallar in i nästa kvarter.
Eller ska det vara zoner?
Länder?
Regioner?
steno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-01, 14:19   #1562
Green Leader
好棒參議員

Green Leaders avatar

Reg.datum: feb 2005
Standard

Det enklaste hade varit att göra det till ett brott att tillhöra en organisation med ett kriminellt uppsåt. Då hade det inte spelat någon större roll om jihadisten bakade pizzor åt IS eller skar halsen av folk.

Green Leader är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 21:59   #1563
Idefix
Medlem

Idefixs avatar

Reg.datum: nov 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av steno Visa inlägg
Kan väl bli bökigt att hela tiden uppdatera var någonstans det är ett brott att befinna sig.
Åker jag som halvtokig muslim till de delar som i går befriades ifrån IS tyranniet är jag ju knappast skyldig enligt b) men skyldig om jag knallar in i nästa kvarter.
Eller ska det vara zoner?
Länder?
Regioner?
Så här ser det ut för närvarande i Danmark:

- Al-Bab-distriktet i Aleppo-provinsen, al-Thawrah-distriktet og al-Raqqa-distriktet i Raqqa-provinsen samt Deir al-Zour-provinsen i Syrien.
- Mosul-distriktet i Ninewa-provinsen i Irak.

Ansvariga ministerier konsulterar regeringen inför uppdateringar som publiceras här:

http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejs...ndrejseforbud/

Så det är inte alls så komplicerat eller dramatiskt som du vill påskina. Och det funkar juridiskt fan så mycket bättre än den svenska (icke-)modellen.

1. Personer bosatta i Danmark (vad jag förstår handlar det alltså inte bara om danska medborgare) har anmälningsplikt ifall de avser resa till de här områdena till polisen. Formulär där bl.a. skäl, tidsutdräkt och exakt plats skall anges,
2. Ett beslut fattas. Kan bli "Ja" om det är godtagbara skäl eller "Nej" om risk anses föreligga för anslutning till terrorgrupp.
3. En person bosatt i Danmark som då påträffas i de fastställda områdena och som a) skitit i att ansöka eller b) fått ett "Nej", kan alltså lagföras bara av denna anledning. Det blir alltså en fängelsepåföljd. Sedan blir det ju en "bonus" om det går att slå mer i bevis. Har personen hittat på en jävla massa skit som går att bevisa, så lär det ticka på rejält i påföljdsdelen.

Vad är så svårt att fatta med detta upplägg? Och vad är fel på det enligt dig?
Gammal 2017-04-02, 22:12   #1564
Idefix
Medlem

Idefixs avatar

Reg.datum: nov 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Green Leader Visa inlägg
Det enklaste hade varit att göra det till ett brott att tillhöra en organisation med ett kriminellt uppsåt. Då hade det inte spelat någon större roll om jihadisten bakade pizzor åt IS eller skar halsen av folk.
Tja, visst hade det varit fint, men det är knepigt. Det är ju inte så att många av de här organisationerna har medlemsmatriklar (även om säkert någon har det i någon form), så att slå i bevis ett hävdat medlemskap är inte helt lätt.

Personligen föredrar jag det geografiska angreppssättet, men faktiskt betydligt mer utvecklat än det man kör i Danmark. Man skulle kunna bygga på det nuvarande danska exemplet så att det gällde hela Syrien och ännu större del av Irak. Där man också måste ansöka för att beviljas inresetillstånd, men hade kanske kunnat vara något liberalare i bedömningen då det inte utgjorde ett aktivt krigs- eller terrorområde. Man hade också kunnat villkora vistelsen t.ex. med att man omedelbart uppsöker beskickning i länderna och förses med GPS-fotboja så att vistelsen kan övervakas (eller om flygbolagen accepterar det redan i Europa).

Det är sannolikt enklare att slå i bevis var någon befinner sig än vem de är.

Senast redigerad av Idefix den 2017-04-02 klockan 22:17.
Idefix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-07, 05:44   #1565
Enrik
Humanekolog

Enriks avatar

Reg.datum: jul 2006
Standard

Vibbar av Irak och Libyen efter Trumpes attack?

Han har gått på nederlag efter nederlag och har sjunkande siffror. Då brukar ledare börja kriga.
Han såg något i TV och har en minister från ett oljebolag, så man direkt får vibbar av Irak och Libyen, var god och störta ledarna, stick ut igen utan plan B vad som kan hända sedan?
Asylmissbruket har kostat 70 miljarder per år enligt regeringen http://eso.expertgrupp.se/rapporter/...ga-finanserna/ och 250 enligt docent Jan Tullberg, med flera. Det ökar samtidigt som ex. folk dör i onödan, när sjukhusen har brist på resurser så sköterskor flyttar till Norge mm Men klimatproblemen är vår främsta ödesfråga.
Enrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-07, 07:45   #1566
Jabbe
Medlem

Reg.datum: aug 2014
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Enrik Visa inlägg
Vibbar av Irak och Libyen efter Trumpes attack?

Han har gått på nederlag efter nederlag och har sjunkande siffror. Då brukar ledare börja kriga.
Han såg något i TV och har en minister från ett oljebolag, så man direkt får vibbar av Irak och Libyen, var god och störta ledarna, stick ut igen utan plan B vad som kan hända sedan?
Ja, det är verkligen illa att bomba ett syriskt flygfält på så lösa boliner som att tro det är Assad som står bakom giftgasattacken i Idlibprovinsen. Var det så att det var ett flygplan som släppte ut skiten då kan man tycka det inte ska vara alltför svårt att identifiera planet.
Kan ju också vara så att det inte var svårare att utföra niddådet än att bara öppna några giftbehållare och låta vinden göra resten, då ökar antalet misstänkta och med det ökar svårigheten att få reda på vilka syndarna är?
Verkar som att raseriet i Syrien har utvecklats till full skala nu? Ett krig som för den oinvigde närmas kan betraktas som alla mot alla.
Jabbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-07, 08:55   #1567
Jabbe
Medlem

Reg.datum: aug 2014
Standard

Svårt att uttala sig om vad de senaste händelserna i Syrien kommer att resultera till? Kommer Putin att hålla sig kvar vid sin självklara ståndpunkt att låta Assad sitta kvar på sin tron och därav riskera att få fler ovänner än nödvändigt. Eller kommer Putin att göra som många andra ledare gör med att titta längre bort och inte låta Assads långa lekamen skymma sikten? Det är just den knepiga frågan det?
Jabbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-07, 11:26   #1568
homo-pelle
Ondskefull Bög

homo-pelles avatar

Standard

Även om bombattacken mot flygbasen var av rätt symbolisk natur då ryssarna förvarnades, så väcker det ju vissa frågor kring vad Trump har för planer och idéer. Nu verkar han istället närma sig Kina och strunta i Putin. Nåt som iofs också kan handla mycket om inrikespolitik. Trump måste helt enkelt distansera sig från Putin och Ryssland.

Allt blir tvärtemot vad experterna har gissat och fruktat..

Å andra sidan, så tror jag inte att USA avser att gå in i Syrien mer än så här, oavsett om det nu var en gasattack eller inte. (Jag måste ju säga att jag är lite skeptisk till att regimen skulle sätta in sarin i rätt betydelselösa strider i en skitstad när de ändå är på väg att vinna kriget)

Däremot så kan jag tänka mig att USA på allvar nu börjar förbereda sig för ett massivt anfall mot Nordkorea. Där har man inte längre tid att vänta och då är det viktigare att man står på god fot med Kina än med Ryssland.
Gammal 2017-04-07, 21:47   #1569
Iggy
Medlem

Iggys avatar

Standard

Detta är (återigen) en uppenbar false-flag, men folk kommer återigen lydigt att tro vad som fake-media har bestämt att de skall tro.
Som tur är blir de lättlurade fåren mindre och mindre i antal, och fler inser att deras "ledare" är styrda av en fascistisk agenda som vill förslava dem under NWO.

Detta är bara ett nytt desperat försök att starta tredje världskriget.
Eliten är så jävla desperata nu, de börjar ana att deras agenda kommer att misslyckas.

Orion faller snart, sanna mina ord.
Allt är en lögn, allt är en illusion.

"Of the numerous things in the world, the Art and the Tao are the most difficult to comprehend. How then can people of ordinary endowment pass the judgement that there cannot possibly be a way to immortality? If one harbors doubts about the Tao merely because of popular disbelief, then he is assuming the mass to be wise people.....forts. "
- Ko Hung

Iggy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Gå tillbaka Debatthuset > Politik och samhälle > Mellanöstern > Syrien

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson